
 

HOW RUPERT MURDOCH’S EMPIRE OF INFLUENCE 
REMADE THE WORLD 
Part 1: Imperial Reach Murdoch And His Children Have Toppled 
Governments On Two Continents And Destabilized The Most 
Important Democracy On Earth. What Do They Want? 
By Jonathan Mahler And Jim Rutenberg  
3rd April 2019 
 
1. ‘I LOVE ALL OF MY CHILDREN’ 
 
Rupert Murdoch was lying on the floor of his cabin, unable to move. It was January 

2018, and Murdoch and his fourth wife, Jerry Hall, were spending the holidays cruising 

the Caribbean on his elder son Lachlan’s yacht. Lachlan had personally overseen the 

design of the 140-foot sloop — named Sarissa after a long and especially dangerous 

spear used by the armies of ancient Macedonia — ensuring that it would be suitable 

for family vacations while also remaining competitive in superyacht regattas. The 

cockpit could be transformed into a swimming pool. The ceiling in the children’s cabin 

became an illuminated facsimile of the nighttime sky, with separate switches for the 

Northern and Southern Hemispheres. A detachable board for practicing rock climbing, 

a passion of Lachlan’s, could be set up on the deck. But it was not the easiest 

environment for an 86-year-old man to negotiate. Murdoch tripped on his way to the 

bathroom in the middle of the night. 

Murdoch had fallen a couple of other times in recent years, once on the stairs while 

exiting a stage, another time on a carpet in a San Francisco hotel. The family 

prevented word from getting out on both occasions, but the incidents were concerning. 

This one seemed far more serious. Murdoch was stretchered off the Sarissa and flown 

to a hospital in Los Angeles. The doctors quickly spotted broken vertebrae, which 

required immediate surgery, as well as a spinal hematoma, increasing the risk of 

paralysis or even death. Hall called his adult children in a panic, urging them to come 

to California prepared to make peace with their father. 



2 
 

Few private citizens have ever been more central to the state of world affairs than the 

man lying in that hospital bed, awaiting his children’s arrival. As the head of a sprawling 

global media empire, he commanded multiple television networks, a global news 

service, a major publishing house and a Hollywood movie studio. His newspapers and 

television networks had been instrumental in amplifying the nativist revolt that was 

reshaping governments not just in the United States but also across the planet. His 

24-hour news-and-opinion network, the Fox News Channel, had by then fused with 

President Trump and his base of hard-core supporters, giving Murdoch an 

unparalleled degree of influence over the world’s most powerful democracy. In Britain, 

his London-based tabloid, The Sun, had recently led the historic Brexit crusade to drive 

the country out of the European Union — and, in the chaos that ensued, helped deliver 

Theresa May to 10 Downing Street. In Australia, where Murdoch’s power is most 

undiluted, his outlets had led an effort to repeal the country’s carbon tax — a first for 

any nation — and pushed out a series of prime ministers whose agenda didn’t comport 

with his own. And he was in the midst of the biggest deal of his life: Only a few weeks 

before his fall on Lachlan’s yacht, he shook hands on a London rooftop with Robert A. 

Iger, the chief executive of the Walt Disney Company, consummating a preliminary 

agreement to sell his TV and film studio, 21st Century Fox, to Disney for $52.4 billion. 

But control of this sprawling empire was suddenly up in the air. 



3 
 

 
The Murdoch Family, 1973: Lachlan, Rupert, Elisabeth, Anna, James. 

The four grown children had differing claims to the throne. The 61-year-old Prudence, 

the only child of Murdoch’s first marriage, to the Australian model Patricia Booker 

(whom he divorced in 1965), lived in Sydney and London and kept some distance from 

the family business. But the three children from Murdoch’s second marriage, to Anna 

Mann (whom he divorced in 1999), had spent at least parts of their lives jockeying to 

succeed their father. Elisabeth (50), Lachlan (47) and James (46) all grew up in the 

business. As children, they sat around the family’s breakfast table on Fifth Avenue, 

listening to their father’s tutorials on the morning papers: how the articles were 

selected and laid out, how many ad pages there were. All of them had imagined that 

his ever-growing company might one day belong to them. As friends of the Murdochs 

liked to say, Murdoch didn’t raise children; he raised future media moguls. 

It had made for fraught family dynamics, with competing ambitions and ever-shifting 

alliances. Murdoch was largely responsible for this state of affairs: He had long 

avoided naming one of his children as his successor, deferring an announcement that 

might create still more friction within his family, not to mention bringing into focus his 

own mortality. Instead, Murdoch tried to manage the tensions, arranging for group 

therapy with his children and their spouses with a counselor in London who specialized 



4 
 

in working with dynastic families. There was even a therapeutic retreat to the Murdoch 

ranch in Australia. But these sessions provided just another forum for power games 

and manipulation. 

Over the years, Lachlan and James had traded roles, more than once, as heir apparent 

and jilted son. It was no secret to those close to the family that Murdoch had always 

favored Lachlan. (“But I love all of my children,” Murdoch would say when people close 

to him pointed out his clear preference for Lachlan.) But it was James who spent the 

first decades of the 21st century helping reposition the company for the digital future 

— exploiting new markets around the world, expanding online offerings, embracing 

broadband and streaming technology — while his older brother was mostly off running 

his own businesses in Australia after a bitter split from their father. When Lachlan 

finally agreed to return to the United States in 2015, Murdoch gave him and James 

dueling senior titles: All the company’s divisions would report jointly to them. It was an 

awkward arrangement, not only because they were both putatively in charge of a 

single empire. James and Lachlan were very different people, with very different 

politics, and they were pushing the company toward very different futures: James 

toward a globalized, multiplatform news-and-entertainment brand that would seem 

sensible to any attendee of Davos or reader of The Economist; Lachlan toward 

something that was at once out of the past and increasingly of the moment — an 

unabashedly nationalist, far-right and hugely profitable political propaganda machine. 

Only one of Murdoch’s adult children would win the ultimate prize of running the world’s 

most powerful media empire, but all four of them would ultimately have an equal say 

in the direction of its future: Murdoch had structured both of his companies, 21st 

Century Fox and News Corp, so that the Murdoch Family Trust held a controlling 

interest in them. He held four of the trust’s eight votes, while each of his adult children 

had only one. He could never be outvoted. But he had also stipulated that once he 

was gone, his votes would disappear and all the decision-making power would revert 

to the children. This meant that his death could set off a power struggle that would 

dwarf anything the family had seen while he was alive and very possibly reorder the 

political landscape across the English-speaking world. 



5 
 

As the children hurried to their father’s bedside in Los Angeles, it seemed as if that 

moment had finally arrived. 

 
2. ‘I’VE NEVER ASKED A PRIME MINISTER FOR ANYTHING’ 

Media power has historically accrued slowly, over the course of generations, which is 

one reason it tends to be concentrated in dynastic families. The Graham family owned 

The Washington Post for 80 years before selling it to Amazon’s founder, Jeff Bezos. 

William R. Hearst III still presides over the Hearst Corporation, whose roots can be 

traced to his great-grandfather, the mining-baron-turned-United-States-senator 

George Hearst. The New York Times has been controlled by the Ochs-Sulzberger 

family for more than a century. The Murdoch empire is a relatively young one by 

comparison, but it would be hard to argue that there is a more powerful media family 

on earth. 

The right-wing populist wave that looked like a fleeting cultural phenomenon a few 

years ago has turned into the defining political movement of the times, disrupting the 

world order of the last half-century. The Murdoch empire did not cause this wave. But 

more than any single media company, it enabled it, promoted it and profited from it. 

Across the English-speaking world, the family’s outlets have helped elevate marginal 

demagogues, mainstream ethnonationalism and politicize the very notion of truth. The 

results have been striking. It may not have been the family’s mission to destabilize 

democracies around the world, but that has been its most consequential legacy. 



6 
 

 
Rupert Murdoch In New York, 1977. 

Over the last six months, we have spoken to more than 150 people across three 

continents about the Murdochs and their empire — some who know the family 

intimately, some who have helped them achieve their aims, some who have fought 

against them with varying degrees of success. (Most of these people insisted on 

anonymity to share intimate details about the family and its business so as not to risk 

retribution.) The media tend to pay a lot of attention to the media: Fox News is covered 

almost as closely as the White House and often in the same story. The Murdochs 

themselves are an enduring object of cultural fascination: “Ink,” a play about Rupert’s 

rise, is opening soon on Broadway. The second season of HBO’s 

“Succession,” whose fictional media family, the Roys, bears a striking resemblance to 

the Murdochs, airs this summer. But what we as reporters had not fully appreciated 

until now is the extent to which these two stories — one of an illiberal, right-wing 

reaction sweeping the globe, the other of a dynastic media family — are really one. To 

see Fox News as an arm of the Trump White House risks missing the larger picture. 

It may be more accurate to say that the White House — just like the prime ministers’ 

offices in Britain and Australia — is just one tool among many that this family uses to 

exert influence over world events. 



7 
 

What do the Murdochs want? Family dynamics are complex, too, and media dynasties 

are animated by different factors — workaday business imperatives, the desire to pass 

on wealth, an old-fashioned sense of civic duty. But the Murdochs’ global operations 

suggest a different dynastic orientation, one centered on empire building in the original 

sense of the term: territorial conquest. Murdoch began with a small regional paper in 

Australia, inherited from his father. He quickly expanded the business into a national 

and then an international force, in part by ruthlessly using his platform to help elect his 

preferred candidates and then ruthlessly using those candidates to help extend his 

reach. Murdoch’s news empire is a monument to decades’ worth of transactional 

relationships with elected officials. Murdoch has said that he “never asked a prime 

minister for anything.” But press barons don’t have to ask when their media outlets 

can broadcast their desires. Politicians know what Murdoch wants, and they know 

what he can deliver: the base, their voters — power. 

The Murdoch approach to empire building has reached its apotheosis in the Trump 

era. Murdoch had long dreamed of having a close relationship with an American 

president. On the surface, he and Trump have very little in common: One is a global 

citizen with homes around the world, a voracious reader with at least some sense of 

self-awareness. (Murdoch was photographed last year on the beach reading “Utopia 

for Realists,” by Rutger Bregman, the Dutch historian who later told Tucker Carlson in 

an interview that Carlson was a “millionaire funded by billionaires.”) The other is a 

proudly crass American who vacations at his own country clubs, dines on fast food 

and watches a lot of TV. But they are each a son of an aspiring empire builder, and 

their respective dynasties shared the same core value — growth through territorial 

conquest — and employed the same methods to achieve it, leveraging political 

relationships to gain power and influence. In Trump’s case, these relationships helped 

him secure zoning exemptions, tax abatements and global licensing deals; in 

Murdoch’s case, they allowed him to influence and evade antimonopoly and foreign-

ownership rules. 

Murdoch has carefully built an image during his six decades in media as a pragmatist 

who will support liberal governments when it suits him. Yet his various news outlets 



8 
 

have inexorably pushed the flow of history to the right across the Anglosphere, 

whether they were advocating for the United States and its allies to go to war in Iraq in 

2003, undermining global efforts to combat climate change or vilifying people of color 

at home or from abroad as dangerous threats to a white majority. 

Even as his empire grew — traversing oceans, countries and media — Murdoch saw 

to it that it would always remain a family business. Underpinning it was a worldview 

that the government was the enemy of an independent media and a business model 

that depended nonetheless on government intervention to advance his interests and 

undermine those of his competitors. The Murdoch dynasty draws no lines among 

politics, money and power; they all work together seamlessly in service of the 

overarching goal of imperial expansion. 

It would be impossible for an empire as sprawling as Murdoch’s to be completely 

culturally and ideologically consistent. He is a businessman who wants to satisfy his 

customers. His assets also include entertainment companies, sports networks 

and moderate broadsheets. Murdoch embodies these same contradictions. He’s an 

immigrant stoking nationalism, a billionaire championing populism and a father who 

never saw any reason to keep his family separate from his business, and in fact had 

deliberately merged the two. 

Most dynasties break apart eventually, as decision-making power is dispersed across 

individuals and generations with different attitudes about their family business and the 

world in general. No one knows this better than Murdoch, who in 2007 took over Dow 

Jones, publisher of The Wall Street Journal, by exploiting divisions within the Bancroft 

family, which had run the paper for more than a century. Murdoch thought he had 

protected himself from a similar fate by keeping a controlling interest in his empire; no 

one could take it away from him. 

The challenge would be holding it together. 
 
 



9 
 

3. ‘A PRESS DICTATORSHIP’ 

To understand how the Murdoch empire works, it is essential to return to its origins. 

On the day in 1931 that Rupert Murdoch was born, his father, Keith Murdoch, was in 

the midst of his first campaign to elect a prime minister from his newsroom in Australia. 

As a young newspaperman, Keith gained fame by evading military censors to report 

on the slaughter of his countrymen during the British-led Gallipoli campaign of World 

War I. He leveraged that fame to become a powerful executive at the Melbourne 

Herald and Weekly Times news company, a position that he in turn leveraged to 

punish his enemies and reward his allies: The candidate he was supporting for prime 

minister, Joseph Lyons, earlier helped Keith overcome regulatory restrictions to start 

a radio station for his company in Adelaide, according to the historian Tom Roberts’s 

2015 biography of Murdoch’s father, “Before Rupert.” Lyons won, and as Keith saw it, 

Australia’s new leader served at his pleasure: “I put him there,” he reportedly said 

when the two later squabbled. “And I’ll put him out.” 



10 
 

 
Rupert Murdoch In 1968. 

As Keith was creating one of the country’s first national news chains, a regional 

Australian newspaper editorialized about the danger of his ambitions, warning, 

Roberts wrote, that he was creating “a press dictatorship for all Australia with Murdoch-

inspired leaders and Murdoch-trained reporters.” Bound up with Keith’s business 

interests were ideological inclinations not just about how power should work but also 

about who should be allowed to exercise it: He was a member of the Eugenics Society 

of Victoria and in an editorial once wrote that the great question facing Britain was “will 

she, if needs be, fight — for a White Australia?” 

Keith never built a true media empire. He did own two regional newspapers, one of 

which had to be sold to pay off his death duties when he died suddenly in 1952. That 

left only the 75,000-circulation News of Adelaide for his 21-year-old son, who was 



11 
 

finishing his degree at Oxford. But Rupert Murdoch had already received something 

much more valuable from his father: an extended tutorial in how to use media holdings 

to extract favors from politicians. 

His first order of business was to establish a proper Murdoch-owned empire in 

Australia. After buying a couple of additional local papers, he founded the country’s 

first national general-interest newspaper, The Australian, which gave him a powerful 

platform to help elect governments that eased national regulations designed to limit 

the size of media companies. He would eventually take control of nearly two-thirds of 

the national newspaper market. With the construction of his Australian media empire 

underway, Murdoch moved on to Britain and Fleet Street, using his newest 

acquisitions, The News of the World and The Sun, to successfully promote Margaret 

Thatcher’s candidacy for prime minister. Once elected, her government declined to 

refer his acquisition of The Times of London to antimonopoly regulators, giving him 

the country’s leading establishment broadsheet to go with his mass-circulation 

tabloids. 

 
Rupert Murdoch In 1969. 

Television was next. After Murdoch lost the bidding for the British government’s sole 

satellite broadcasting license, Thatcher again came to his rescue, looking the other 

way when he started a rival service, Sky Television, which beamed programming into 



12 
 

Britain from Luxembourg. The bigger Murdoch’s empire became, the more power he 

had to clear away obstacles to further its expansion. His influence became an 

uncomfortable fact of British political life, and Murdoch seemed to revel in it. “It’s The 

Sun Wot Won It,” The Sun declared on its front page in 1992, after helping send the 

Tory leader John Major to 10 Downing Street by relentlessly smearing the character 

of his opponent, Neil Kinnock. (“Nightmare on Kinnock Street,” The Sun headlined a 

savage nine-page package that included a satirical endorsement from the ghost of 

Joseph Stalin.) Murdoch could switch parties when it suited his purposes and ably 

supported Britain’s “New Labor” movement in the 1990s: Conservatives at the time 

had proposed regulations that would have forced him to scale back his newspaper 

operations in order to expand further into TV. 

 

Murdoch used the same playbook in the United States. In 1980, he met Roy Cohn — 

the former adviser to Senator Joseph McCarthy and a Trump mentor — who 

introduced him to Gov. Ronald Reagan’s inner circle. It was a group that included 

Roger Stone Jr., another Trump confidant and the head of Reagan’s New York 

operations, who said in a later interview that he helped Murdoch weaponize his latest 

tabloid purchase, The New York Post, on Reagan’s behalf in the 1980 election. 

Reagan’s team credited Murdoch with delivering him the state that year — Murdoch 

gave Stone an Election Day printing plate from The Post over a celebratory meal at 

the 21 Club — and his administration subsequently facilitated Murdoch’s entry into the 



13 
 

American television market, quickly approving his application for American citizenship 

so he could buy TV stations too. 

The Reagan administration later waived a prohibition against owning a television 

station and a newspaper in the same market, allowing Murdoch to hold onto his big 

metro dailies, The New York Post and The Boston Herald, even as he moved into TV 

in both cities. The administration of George H.W. Bush suspended rules that forbade 

broadcast networks to own prime-time shows or to profit from them. That move 

allowed Murdoch to build the nation’s fourth broadcast network by rapidly filling out his 

schedule with shows from his newly acquired 20th Century Fox studio — “The 

Simpsons,” “21 Jump Street” — while also earning substantial profits from the 

production unit’s syndicated rerun hits like “M*A*S*H” and “L.A. Law.” 

Maybe more than any media mogul of his generation, Murdoch exploited the seismic 

changes transforming the industry during the waning years of the 20th century 

(another lesson from Keith, an early adopter of radio and newsreels). These changes 

were driven by technology: It was now possible to transmit endless amounts of content 

all over the world in an instant. But they were also driven by regulatory changes, in 

particular the liberation of TV and radio operators from the government guidelines that 

ruled the public airwaves. The Reagan administration’s elimination of the Fairness 

Doctrine, which had for decades required broadcasters to present both sides of any 

major public-policy debate, spawned a new generation of right-wing radio personalities 

who were free to provide a different sort of opinion programming to a large, latent 

conservative audience that was mistrustful of the media in general. It was only a matter 

of time until similar programming started migrating to the burgeoning medium of 24-

hour-a-day cable television. And it was of course Murdoch who imported it. 

Murdoch had watched enviously as his younger rival, Ted Turner, built his own cable 

news network, CNN. In 1996, he and Roger Ailes, a former media adviser for Nixon 

and George H.W. Bush, started their conservative competitor, Fox News, which 

catered to those Americans whose political preferences had gone unaddressed on 

television news. Another political favor was crucial. When Time Warner, which owned 



14 
 

CNN, refused to carry the new network on its cable system in New York, the city’s 

Republican mayor, Rudolph W. Giuliani — another future Trump adviser and a lion in 

the pages of The Post — publicly pressured the cable company as the two sides 

moved toward an eventual deal. 

A round-the-clock network with a virtual monopoly on conservative TV news, Fox 

conferred on Murdoch a whole new sort of influence that was enhanced by politically 

polarizing events like the Monica Lewinsky scandal and the post-Sept. 11 war in Iraq 

that marked its early years. If Murdoch’s papers were a blunt instrument, Fox’s 

influence was in some ways more subtle, but also far more profound: Hour after hour, 

day after day, it was shaping the realities of the millions of Americans who treated it 

as their primary news source. A 2007 study found that the introduction of the network 

on a particular cable system pushed local voters to the right: the Fox News Effect, as 

it became known. In a 2014 Pew Research poll, a majority of self-described 

conservatives said it was the only news network they trusted. Murdoch’s office above 

the Fox newsroom in Midtown Manhattan became a requisite stop on any serious 

Republican presidential candidate’s schedule. 

Fifty years and an untold number of deals after taking possession of The News of 

Adelaide, Murdoch had arrived at the pinnacle of global influence. “Republicans 

originally thought that Fox worked for us,” David Frum, a former speechwriter for 

George W. Bush, said in an interview with “Nightline.” “And now we’re discovering we 

work for Fox.” 

4. ‘A SINGLE PRODUCT WITH A CHARISMATIC FOUNDER’ 

Murdoch’s success in building his empire inevitably raised the question of who would 

rule it after he was gone. As he grew older, he would often say privately that he didn’t 

want to become another Sumner Redstone, the aging media mogul who had refused 

to cede control of CBS and Viacom, even as he was losing the ability to speak or eat 

unassisted. But as he turned 75, and then 80, Murdoch, too, had declined to lay out a 

plan for the future of his empire. 



15 
 

Initially he favored Lachlan, installing him as the general manager of one of his 

Australian newspaper chains at age 22 and overseeing his rise to the post of deputy 

chief operating officer of News Corp by age 33. But Lachlan’s rise was cut short after 

he clashed repeatedly with seasoned executives who viewed him as an entitled 

princeling. Furious at his father for siding against him in these disputes, Lachlan left 

the company — and the United States — in 2005, returning to the Murdochs’ ancestral 

homeland with a $100 million payout from the family trust. James, then the chief 

executive of British Sky Broadcasting — formerly Sky Television, later shortened to 

Sky — took over the mantle of heir apparent. 

 
Murdoch With His Sons, Lachlan (Left) And James, In Adelaide In 2002. 

But by the summer of 2015, Murdoch, now 84, had changed his mind: James was out, 

and Lachlan was once again next in line. The news was delivered to James not by his 

father but by Lachlan and the company’s president, Chase Carey, over lunch in 

Manhattan: Lachlan was moving back to the United States to take over the business. 

James would report to him. 

James was livid. The two brothers and their father had explicitly discussed succession 

not even two years earlier. James was supposed to take over, and Lachlan would 

never assume more than a symbolic role. As James saw it, he had not only been 



16 
 

promised the job; he had earned it. He had devoted years of his life to trying to build 

the company — moving his family to Hong Kong and London, making monthly trips to 

Mumbai to push the family’s satellite-TV businesses into emerging technology and 

new markets — while his brother was off in Australia spearfishing and making dubious 

investments. Angry and appalled, James threatened to quit, heading straight from 

lunch to the airport for a flight to Indonesia. 

With a clipped, near-British accent and a penchant for wearing bluejeans and 

espadrilles, James reads as an archetype of today’s global power elite. Years ago, he 

was the family rebel, piercing his ears, dyeing his hair and having a light bulb tattooed 

on his right arm. As an undergraduate at Harvard, James flirted with becoming a 

medieval historian and joined the staff of The Harvard Lampoon before dropping out 

in 1995 to follow the Grateful Dead and start an independent hip-hop label, Rawkus 

Records, whose artists included Talib Kweli and Mos Def. A year later, his father 

bought Rawkus and brought James into News Corp, ending his short-lived foray 

outside the family business. In 2000, James married Kathryn Hufschmid, a fashion-

marketing executive and part-time model from Oregon, whom he met on a mutual 

friend’s yacht bound for Fiji and whose more liberal politics made her an outlier in the 

Murdoch family. She argued frequently with her father-in-law over Fox’s politics. The 

constant sparring grew tiresome for Murdoch, who worried that Kathryn had too much 

influence over his younger son. He would often suggest to James that the two of them 

just go out to dinner alone when they needed to discuss something, according to a 

person close to Murdoch. 

Even inside his father’s empire, James continued to view himself in idealistic terms, 

as the one best suited to drag the sprawling, often backward-thinking company into 

the future, whether that meant making all of its offices carbon-neutral, leading 

investments in digitally oriented businesses like Hulu or moderating the wilder 

impulses of Fox News. A self-described political centrist, James saw the network as 

one of the biggest obstacles to his efforts to diversify and expand the company. In a 

meeting of senior executives, one attendee recalled, he said he wanted to change the 



17 
 

image of the Murdoch empire so that it was no longer viewed as a company “defined 

by a single product with a charismatic founder.” 

Lachlan identified closely with that charismatic founder. His trajectory was very 

different from James’s. He shared his father’s attachment to Australia, both to his 

family’s long history inside the country and to its hypermasculine, rough-hewed 

culture. When he was younger, he worked as a jackeroo, herding and vaccinating 

sheep and lambs in rural Australia, and culled kangaroos from the family’s ranch in 

Cavan with a shotgun. (His father stuck to clay pigeons.) After graduating from 

Princeton, Lachlan returned to Australia to work in the family business, becoming an 

instant celebrity, known for wearing outback boots with his suits, riding a Kawasaki 

motorcycle to work, showing off his armband tattoo while rock climbing and courting 

the Australian model Sarah O’Hare, whom he married in 1999. 

Lachlan doesn’t speak publicly about his politics, but his employees in Australia found 

that he took a hard line on many issues. Chris Mitchell, the longtime editor of The 

Australian, recalled in his 2016 memoir, “Making Headlines,” that “Lachlan’s 

conservatism is more vigorous than that of any Australian politician” and that his views 

were usually to the right of his father’s. Lachlan once presented himself at one of the 

family’s papers to express displeasure with its decision to run an editorial in support 

of same-sex marriage, according to three people who knew about the interaction at 

the time. (Lachlan said through a representative that he had no recollection of the 

incident and that he supports same-sex marriage.) According to people close to him, 

Lachlan questions what he sees as the exorbitant cost of addressing climate change 

and believes that the debate over global warming is getting too much attention. 

Lachlan viewed his brother as a good executive, but he felt that he was the one who 

had taken risks and proved himself in Australia. It was true that some of his 

investments had failed — he’d bought a TV network, Ten, that went into receivership 

after losing $232 million in six months — but others, including a group of Top-100 and 

easy-listening radio stations, were earning tens of millions of dollars a year. 



18 
 

Murdoch had been trying for years to coax Lachlan back from Australia. Murdoch’s 

2013 divorce from his third wife, Wendi Murdoch, helped change Lachlan’s mind. He 

and James had tried to talk their father out of marrying Wendi over a 1999 dinner at 

the Manhattan restaurant Babbo — she was the rare subject on which the two sons 

agreed — and both of them had grown even less fond of her in the years that followed. 

James and at least one other company executive had heard from senior foreign 

officials that they believed she was a Chinese intelligence asset. And family members 

felt that she treated their father terribly, calling him “old” and “stupid.” (A spokesman 

for Wendi Murdoch denied these claims.) 

Apart from Wendi, the sons were at odds about almost everything. They were not only 

fighting over control of their father’s empire; they were fighting over one of his homes, 

a 8,651-square-foot Spanish-style mansion in Beverly Hills. Murdoch bought the 

house furnished in the 1980s from the music mogul Jules Stein, and his sons had a 

sentimental attachment to it, having spent a lot of time there as children. According to 

six people close to the family, James and Lachlan were upset to learn that their father 

had put the house on the market and had a $35 million offer on it from Leonardo 

DiCaprio. The brothers briefly discussed buying the house together; whoever 

happened to be in L.A. at any given moment could use it. James finally agreed to buy 

the house himself at a discounted price of $30 million, though after he and Kathryn did 

so, they learned that it needed four new retaining walls, costing them millions of dollars 

more. Lachlan was upset that his brother had gotten the house. As a gift, Murdoch 

gave him some of the antique furniture inside, even though James and Kathryn 

thought they had bought it furnished. 

While James was overseas, ready to quit, his father and brother came up with a 

compromise: All of 21st Century Fox’s divisions would report to both of them. James 

would be chief executive, while Lachlan would share the more exalted title of co-

chairman with his father. The announcement would be carefully worded to suggest 

that they were coequals, to protect James from the public humiliation, even though 

Lachlan was technically the senior executive. Their salaries were identical, roughly 

$20 million a year to start. Each would have access to corporate planes for 



19 
 

professional and personal use. James would be based in the company’s corporate 

offices in Midtown Manhattan, Lachlan on the other side of the country, in the vast 

chairman’s office formerly occupied by his father in Building 88 on the 21st Century 

Fox lot, which he decorated with a picture of the Cavan ranch and a 1979 black-and-

white photograph of Murdoch standing in front of a New York Post printing press. 

 
Rupert Murdoch In 1978, As The New York Post Resumed Publication After A 57-Day Strike. 

James warily agreed to the terms, but the question of succession was not fully 

resolved. The news coverage of their promotions made no distinction between the 

seniority of their respective positions: Publicly at least, James was still seen as the 

heir apparent. When the dust finally settled, the two sons sat down for an interview 

with The Hollywood Reporter headlined, “The New Age of Murdochs.” 

Lachlan described the transition as “seamless.” 

 



20 
 

5. ‘NO CLOWN COULD HAVE DONE ALL THIS!’ 

In early 2015, Murdoch got a call from Ivanka Trump, proposing lunch with her and 

her father. 

They met soon after in the corporate dining room of the Fox News building in Midtown 

Manhattan. Ivanka’s husband, Jared Kushner, came, too. Just as the first course was 

being served, Trump told Murdoch that he was going to run for president. 

Murdoch didn’t even look up from his soup, according to three people who 

independently shared the story. “You have to be prepared to be rapped up badly,” 

Murdoch replied, using an expression for taking some knocks. 

Murdoch was deeply entwined with the Trump family. Trump had aggressively 

cultivated The Post during his rise to celebrity in New York in the late ’70s and ’80s. 

Kushner became close to Murdoch after he purchased The New York Observer in 

2006. An improbable friendship blossomed between the octogenarian mogul and the 

30-something publishing parvenu, with Murdoch and Wendi even taking Kushner and 

Ivanka on vacation in the Caribbean on Murdoch’s yacht. After Murdoch’s divorce in 

2013, Kushner, who was also in the real estate business, helped him find a decorator 

for his new bachelor apartment. Ivanka was one of five individuals designated to 

oversee the trust for Murdoch and Wendi’s two daughters, which held $300 million in 

stock in News Corp and 21st Century Fox. (She relinquished her role as a trustee in 

2016.) 



21 
 

 
Donald Trump, Anna Mann And Rupert Murdoch In The 1990s. 

Murdoch recognized Trump’s appeal as a tabloid character and ratings driver, but he 

did not see him as a serious person, let alone a credible candidate for president. “He’s 

a [expletive] idiot,” Murdoch would say when asked about Trump, three people close 

to him told us (Through a spokeswoman, Murdoch denied that he ever used this 

phrase to describe Trump.). 

Roger Ailes, the longtime head of Fox News, was no more generous, at least when 

Trump was out of earshot. Ailes was close to Trump, too: Their alliance dated back to 

Rudolph Giuliani’s 1989 New York mayoral campaign, for which Ailes worked as a 

media adviser and Trump as a fund-raising figurehead. It was Ailes who, in 2011, gave 

Trump his regular Monday-morning slot on “Fox & Friends,” which Trump used to 

advance his “birther” campaign. Still, Ailes ranted indignantly about the notion of a 

Trump presidency, saying that he wasn’t remotely worthy of the Oval Office, a person 

close to him at the time told us. 

Fox News’s initial resistance to promoting his candidacy came as an unpleasant 

surprise to Trump, who had assumed that his relationships with Murdoch and Ailes 

would ensure positive coverage. Ailes had even written Trump an email asking what 



22 
 

he could do to help him. (After scrawling an enthusiastic note on top, Trump sent a 

printout of that email to his campaign manager, Corey Lewandowski.) 

During the campaign’s early months, it fell mostly to Ailes to manage the network’s 

tumultuous relationship with Trump, who complained constantly that Fox favored Ted 

Cruz and Marco Rubio. Trump was driven into a near-weekly rage by the Fox News 

host Bret Baier’s Friday-night segment, “Candidate Casino.” Opening with a graphic 

of a spinning roulette wheel and Vegas-style lights, Baier and his round table of 

political analysts would place bets on the probable party nominees. Even though 

Trump was winning in most of the polls, Baier’s parlor of experts regularly placed him 

toward the bottom of the pack. 

It was especially galling to Trump because he and Baier had golfed together, and Baier 

had briefly been a member at the Trump International Golf Club in West Palm Beach. 

(Baier dropped his membership when it became clear that Trump was likely to run for 

the presidency.) After the Fox contributor and Weekly Standard editor Stephen F. 

Hayes called Trump “a clown,” Trump faxed Baier a copy of his résumé, with a note 

scrawled across it in black marker: “Tell Hayes no clown could have done all this!” 

Trump even complained about Fox while appearing on Fox, ticking off, during a live 

interview with Sean Hannity, the contributors who should be fired because they were 

“biased” against him. 

Trump wasn’t without leverage in his relationship with Fox. The Murdoch formula was 

to deliver the enthusiasm of reactionary readers and viewers to chosen candidates, 

but Trump was already generating plenty of enthusiasm on his own. His hard-core 

supporters made up Fox’s core audience, and his social media accounts gave him a 

direct connection to them. If these supporters had to choose between Trump and Fox, 

Ailes might not like the results. At the same time, a new crop of right-wing outlets — 

Breitbart, Gateway Pundit, One America News, Sinclair — were embracing his 

candidacy, and mainstream broadcasters were no less aware of what he could do for 

their ratings. “I can go on the ‘Today’ show in my pajamas, and five million people will 

watch,” he warned Ailes, a former Trump campaign official recalled. 



23 
 

 
Donald Trump During The First Republican Presidential-Primary Debate In 2015. 

After the Fox News anchor Megyn Kelly asked Trump, during the first Republican 

primary debate in the summer of 2015, to defend his comments about women — 

“You’ve called women you don’t like fat pigs, dogs, slobs and disgusting animals” — 

Trump demanded that Ailes force her to publicly apologize, according to the former 

Trump campaign official. (She didn’t.) Six months later, on the eve of another 

Republican debate in Des Moines, which Trump was boycotting because Kelly was 

once again moderating, Ailes tried desperately to persuade Trump to change his mind. 

His hopes were dashed when Trump called him from the tarmac in Iowa to refuse, 

having just watched the Fox News contributor Charles Krauthammer mock him on the 

network. Without Trump, the event drew just half the viewership of Fox’s first debate. 



24 
 

Kushner was privately lobbying Murdoch to reconsider his attitude toward his father-

in-law, showing him videos of the candidate’s overflowing campaign rallies on his 

iPhone. Even as Trump gained momentum, Murdoch continued to look for 

alternatives. Over the summer of 2015, he wrote a personal check for $200,000 to the 

super PAC of Gov. John Kasich, the relatively moderate Republican from Ohio, 

according to Federal Election Commission filings. 

Aware of her father-in-law’s dim view of Trump, James’s wife, Kathryn, tried to broker 

a meeting between Murdoch and Hillary Clinton. Having worked for the Clinton Climate 

Initiative, she knew both the Clintons and their inner circle of advisers and hoped 

Murdoch might consider an endorsement, or at least commit to staying neutral. The 

idea was not so far-fetched. Murdoch had, after all, backed Tony Blair, a Clinton-style 

Labor Party centrist, and had once even hosted a Senate fund-raiser for Hillary. 

Murdoch felt he didn’t need his daughter-in-law’s help. In fact, he called Clinton 

personally, leaving a message at her campaign headquarters. Clinton called back 

almost immediately but declined his invitation to meet with him. (A spokesman for 

Clinton did not respond to a request for comment.) 

During the primaries, Trump honed his political identity, railing against military 

intervention, free trade and immigration. They were all positions that directly 

contradicted Murdoch’s own, more neoconservative views. Murdoch had 

enthusiastically supported the Iraq War, evangelized for open immigration policies — 

even urging Australia to avoid the “self defeating” anti-immigration debate in the United 

States — and endorsed international trade agreements like the Trans-Pacific 

Partnership. His attitude toward Trump’s emergent ideology was often captured on the 

unremittingly anti-Trump editorial page of The Wall Street Journal. The page’s editor, 

Paul Gigot, was in frequent contact with his paper’s owner, according to sources 

familiar with the conversations. And yet Murdoch was in a sense responsible for 

unleashing the forces that were now propelling Trump’s rise. During the Obama years, 

Fox News had found ratings and profits with its wall-to-wall coverage of raucous Tea 

Party rallies and the opinion shows that advanced the campaign to delegitimize the 

country’s first African-American president. As the Republican nominating process 



25 
 

progressed, this populist, anti-establishment energy was unmistakably coalescing 

around Trump. 

 
Rupert Murdoch And President Trump In 2017. 

By March 2016, Donald Trump, the man Murdoch had so quickly dismissed a year 

earlier, was now the clear front-runner, and Murdoch was taking his first tentative steps 

toward embracing him. 

“If he becomes inevitable, party would be mad not to unify,” he tweeted. 

 
6. ‘INDEPENDENCE DAY: RESURGENCE’ 

Across the Atlantic, a similar right-wing wave was threatening to drive Britain out of 

the European Union. Murdoch had a hand in that as well. His most influential tabloid, 

The Sun, had long been advocating for an exit from the E.U., and so had Murdoch 

himself, distilling his opposition to the E.U. into a single quote to Anthony Hilton, a 

columnist at The Evening Standard: “When I go into Downing Street, they do what I 

say; when I go to Brussels, they take no notice.” (Murdoch subsequently denied saying 

this; Hilton stood by the quote.) Prime Minister John Major told a judicial inquiry that in 

1997 Murdoch said that he could not support him if he didn’t change his stance toward 

Europe, which the prime minister took as a demand for an E.U. referendum. (Murdoch 



26 
 

denied this, too.) As the summer of 2016 approached, that referendum was finally 

coming. 

The idea of Britain’s splitting from the E.U. had always seemed more like a nativist 

fever dream than a realistic political goal. But in 2016, Brexit proponents could scan 

the globe and see cause for optimism. Not only was Trump’s campaign surging in the 

United States, but reactionary nationalism was also gaining supporters worldwide: In 

Austria’s presidential elections, the candidate of the Freedom Party, founded by former 

Nazi officers, narrowly lost in a runoff. The Philippines had just elected as president 

Rodrigo Duterte, following a campaign during which he inveighed against the country’s 

business and political elites and promised to kill so many criminals that the fish in 

Manila Bay would “grow fat” from feeding on their dead bodies. Hungary’s prime 

minister, Viktor Orban, had already built his own version of a border wall, miles of 

barbed wire aimed at turning back what he later called “Muslim invaders.” 

In the weeks leading up to the vote, The Sun led the London tabloids in hammering 

the case for leaving the European Union. It cast Brexit as a choice between the 

“arrogant europhiles” and the country’s working class, while railing against “mass 

immigration which keeps wages low and puts catastrophic pressure on our schools, 

hospitals, roads and housing stock.” It still looked like a long shot, and Murdoch’s other 

British newspaper, the more sober Times, had encouraged its wealthier and more 

politically moderate readers to vote in favor of remaining in the European Union. But 

The Sun was where Murdoch’s heart — and influence — lay. 



27 
 

 
James And Rupert Murdoch At A 2011 House Of Commons Hearing About The News Of The World 
Phone-Hacking Scandal.  

How much influence he still wielded in British politics was an open question. Murdoch 

had effectively been chased out of London five years earlier in the wake of the biggest 

crisis of his career: the revelations that his News of the World tabloid had, in search of 

dirt, been systematically hacking into the phones of politicians, celebrities, royals and 

even a 13-year-old schoolgirl. The scandal that followed, itself fit for tabloid headlines, 

would permanently alter the course of both the family and its empire. One of Murdoch’s 

executives, Rebekah Brooks, a virtual seventh child to Murdoch, was arrested, tried 

and acquitted. Andy Coulson, a former Murdoch editor who had gone to work for Prime 

Minister David Cameron, was sent to prison for encouraging his reporters to engage 

in illegal practices. In a futile effort at damage control, the company spent millions of 

dollars settling claims from hacking victims. Murdoch and James, who was running the 

company’s European and Asian operations from London at the time, were grilled in a 

public hearing before Parliament. James denied knowing that the phone-hacking was 

widespread but was publicly confronted with an email he was sent in 2008 alerting him 

to the potential severity of the problem. (He said that he had not reviewed “the full 

email chain.”) 



28 
 

It was a corporate scandal, but because of the nature of this corporation, it was also a 

family matter. James blamed his father for having allowed the freebooting, anything-

goes culture to take root at the paper and for forcing him to absorb so much of the 

blame for the scandal, when the hacking itself took place before he took charge. As 

James saw it, his father was angry that he wouldn’t conduct a cover-up; James went 

so far as to tell some members of the board that he was concerned about Murdoch’s 

mental health. For his part, Murdoch blamed James for surrounding himself with 

feckless, sycophantic advisers who failed to neutralize the crisis when it still could have 

been contained. Elisabeth, having long been out of the succession mix, reinserted 

herself, urging her father to fire James and replace him with her, four people familiar 

with the conversations told us. (Through a spokesperson, Elisabeth denied that she 

encouraged her brother’s firing or asked for his job.) Murdoch agreed to fire James but 

reversed his decision before it became public. Lachlan used the opportunity to play 

the family savior in a time of crisis, calling his father from Bangkok — en route to Britain 

from Australia — to urge him not to do anything rash. He swept into the company’s 

London offices looking tan, fit and rested, despite the daylong flight from Australia. His 

presence appeared to be an instant comfort to his father. 



29 
 

 

The public shaming did not end with the scandal — a worldwide news event for months 

— or the interrogation by Parliament. A judicial inquiry investigated the practices of the 

British press, with Murdoch’s papers front and center. The resulting document, 

the Leveson Report, depicted a country in which a single family had amassed so much 

power that it had come to feel that the rules did not apply to them. “Sometimes the 

very greatest power is exercised without having to ask,” the report said. In their 

discussions with Murdoch, “politicians knew that the prize was personal and political 

support in his mass-circulation newspapers.” 

By the time the Leveson Report was released in 2012, Murdoch had shut down The 

News of the World and was keeping a low profile in Britain. Several factors accounted 

for his return in 2016, including his recent marriage to his fourth wife, Jerry Hall. They 



30 
 

met in Australia, where Hall was playing Mrs. Robinson in a stage adaptation of “The 

Graduate.” Hall had a teenage son in London, and she and Murdoch were spending a 

lot of time in the 26-room house that she owned with her former partner, Mick Jagger. 

 

Now back in the city where he once wooed Margaret Thatcher, Murdoch used Britain’s 

largest tabloid to rally readers to vote to leave the European Union. The Sun’s cover 

on the day of the Brexit referendum was a picture of corporate synergy: “Independence 

Day: Britain’s Resurgence,” it read, over a mock version of the poster for the 21st 

Century Fox movie “Independence Day: Resurgence,” which opened in Britain that 

day. Murdoch flew in to London from Cannes for the vote and soon visited the 

newsroom of the anti-Brexit Times to gloat, joking to his reporters about their glum 

faces. Later, he likened the country’s decision to leave the European Union to “a prison 

break” and celebrated the vote with Nigel Farage, a leading architect of Brexit (and a 

future Fox News contributor), at a garden party at the London mansion of the Russian 

oligarch Evgeny Lebedev. 



31 
 

The referendum represented the realization of a long-deferred dream for Murdoch. But 

it also returned him to a position of influence in British politics that seemed 

inconceivable just a few years earlier. Not only had The Sun played a critical role in 

delivering the Brexit vote, but in the ensuing political upheaval, it had swung behind 

Theresa May, helping ensure her election as prime minister. Once in office, she found 

time for a private meeting with Murdoch on one of her first foreign trips: a less-than-

36-hour visit to New York to address the United Nations. 

 
Murdoch, Trump And Jerry Hall At Trump’s Golf Course In Scotland In 2016 

Days after the vote, Trump, who had seemed to be struggling with the basic principles 

of Brexit in an interview with The Sun a few weeks earlier, visited Scotland for a victory 

lap of his own: “I said this was going to happen, and I think that it’s a great thing.” He, 

too, found time for Murdoch, inviting him and Jerry Hall to dinner with Kushner and 

Ivanka at his golf course in Aberdeen. Photographers captured them riding off in a golf 

cart, with Trump at the wheel and Murdoch lounging in the back. 

7. ‘MY RETIREMENT JOB’ 

The summer of 2016 was a good time to be a network with a dedicated audience of 

right-wing viewers. And yet the future of Fox News had never seemed more uncertain: 

Murdoch’s flagship network was now backing a Republican presidential nominee who 

not only represented a radical departure from the party’s traditional platform but who 



32 
 

also seemed destined to lose in a few months. What’s more, that network’s lodestar, 

Roger Ailes, had just been forced out following multiple claims of sexual harassment. 

It was James and Lachlan who teamed up to push Ailes out, over the initial objections 

of their father. Ailes was another rare subject on which the two sons agreed, though 

they disliked him for different reasons. Lachlan had clashed repeatedly with Ailes early 

in his career in New York. He told friends that he reached his breaking point with his 

father in 2005 when he learned that Murdoch had said to Ailes, “Don’t worry about the 

boy.” For his part, James saw Ailes as a boorish showman who embodied many of the 

most retrograde impulses of the network’s opinion programming: its nativism; its 

paranoiac attitude toward Muslims and undocumented immigrants; its embrace of 

conspiracy; and, maybe most of all, its climate-change denialism. 

James saw in Ailes’s exit an opportunity to push the network in a new direction. He 

wanted to bring in an experienced news executive who would reposition it as a more 

responsible, if still conservative, outlet — one whose hosts would no longer be free to 

vent without adhering to basic standards of accuracy, fairness and, as he saw it, 

decency. One candidate he had in mind was David Rhodes. Then the president of 

CBS News, Rhodes was a former Fox News executive, as well as the brother of Ben 

Rhodes, a foreign-policy adviser for Obama. Both Murdoch and Lachlan dismissed the 

idea. They wanted continuity, not change. Like his father, Lachlan considered the idea 

of meddling with such an important profit driver a form of madness. 



33 
 

 
Rupert Murdoch With His Son Lachlan (Right) In 2016, After Roger Ailes Was Forced Out At Fox News.  

Rather than replace Ailes with a new executive, Murdoch moved into his office and 

took over the job himself, a short-term solution intended to reassure both shareholders 

and talent. He was soon back in the newsroom, attending meetings and visiting sets 

— “my retirement job,” he called it — and was having more fun than he’d had in years. 

Having once dismissed Trump’s candidacy, Murdoch now threw himself wholly behind 

it. During the final stretch of the campaign, Fox cut back appearances by anti-Trump 

analysts and contributors and added pro-Trump ones, while also ramping up its 

attacks on Hillary Clinton. Sean Hannity built shows around the same sorts of false 

claims that were circulating on far-right internet sites and suspected Russian social 

media accounts, suggesting that Clinton was suffering from a possibly life-threatening 

illness and that one of her Secret Service agents was carrying a diazepam pen, which 

is commonly used to treat seizures. (It was actually a flashlight.) One anti-Clinton 

segment was built around an appearance by Jeff Rovin, who had for years been the 

editor in chief of The Weekly World News, the supermarket tabloid best known for 

claiming that Hillary Clinton was possessed by Satan and had carried on an affair with 

a space alien named P’Lod. Other Murdoch outlets were swinging behind Trump, too: 

At The Wall Street Journal’s editorial page, Trump critics felt increasing pressure to 



34 
 

moderate their positions. (The Journal’s news side, by contrast, broke the first 

story about The National Enquirer’s role in Trump’s efforts to buy the silence of women 

claiming affairs with him.) 

 
Jared Kushner, Ivanka Trump, Kathryn Hufschmid And James Murdoch In New York In 2014. 

With Clinton taking on an air of inevitability, James and Kathryn invited Kushner and 

Ivanka to a small dinner salon they were hosting at their Upper East Side townhouse 

with a guest speaker: Adm. James Stavridis, a Democrat who had been talked about 

as a possible vice-presidential pick for Clinton. James and Kathryn knew Kushner and 

Ivanka socially and considered the invitation a gesture of empathy, a person who 

attended the dinner told us. They had endured their own public humiliation during the 

hacking scandal in London and wanted to show solidarity with the couple, and they 

also let them know that they would be welcomed back into polite Manhattan society 

after Trump lost. 

As the early returns came in on election night, Kathryn received a text message from 

her father-in-law, who was in the Fox newsroom: “Looks like your girl’s going to win.” 

 

PART 2: INTERNAL DIVISIONS  
 



35 
 

President Trump’s Election Made The Murdoch Family More Powerful Than 
Ever. But The Bitter Struggle Between James And Lachlan Threatened To 
Tear The Company Apart. 
 
8. ‘THE HIGHEST STANDARDS OF CORPORATE CONDUCT’ 

In a matter of months, Rupert Murdoch had married a former supermodel, led Britain’s 

historic vote to break with the European Union and played a pivotal role in the 

American election. He now had a close relationship with the British prime minister, 

Theresa May, and an even closer one with the incoming American president, Donald 

J. Trump. But his media empire was more vulnerable than ever. Netflix, Amazon, 

Apple and a host of other new technology companies were streaming content directly 

to consumers and were growing at unabated rates across the globe. It was an 

overwhelming existential challenge to legacy media companies like 21st Century Fox. 

Once viewed as a global colossus, Murdoch’s empire was now in danger of being too 

small. He desperately needed international scale to compete. The answer seemed 

obvious: The Murdochs had to take full control of Sky. 

With annual revenues of some $16 billion, Sky was the largest pay-TV provider in 

Britain and across Europe. The Murdochs currently owned only 39 percent of it, and 

that share already generated the company three times the revenue of Fox News. 

What’s more, Sky had its own 24-hour news channel in Britain, Sky News, which could 

be built into a global news network to take on the Murdochs’ longtime rival, the publicly 

financed BBC. 



36 
 

 
Murdoch At A News Conference In 1993. 

For James, who would be leading the Sky acquisition, the potential deal also 

represented something more personal: an opportunity for redemption. He tried to buy 

Sky five years earlier, in part by forging a close alliance with David Cameron, then a 

Conservative member of Parliament who was eyeing the prime ministership. What 

began with Cameron’s dropping by a Murdoch family vacation near the Greek isle of 

Santorini turned into a mutually beneficial friendship between James and the 

candidate. The aims of both parties were clear. Cameron wanted the support of the 

Murdochs. James wanted Ofcom, the British regulatory agency that would rule on 

whether the Murdochs were “fit and proper” operators of Sky, out of his way. With the 

2010 election approaching, Cameron publicly promised that under a Conservative 

government, “Ofcom as we know it will cease to exist.” Not long after, James 

summoned Cameron to the George, a private club in the Mayfair area of London, to 



37 
 

tell him that The Sun would reverse 12 years of support for the Labor Party and 

endorse him. (James and Cameron have each denied that there was any quid pro quo 

for the endorsement.) But just as James was getting all of the pieces in place, the 

phone-hacking scandal broke. He and his father were hauled in front of Parliament, 

and James was forced to withdraw their $12 billion bid for Sky. Ofcom survived. 

Lachlan and others inside 21st Century Fox were concerned about James’s leading 

this second Sky bid, given how closely associated he had been with the hacking 

scandal and with the family’s first failed attempt to gain full control of the satellite 

company. But James, who knew the company best, was adamant, and in December 

2016, he struck a new deal with the owners of Sky. The lawyers for 21st Century Fox, 

Allen & Overy, sent a lengthy memo to Karen Bradley, Britain’s secretary of state for 

culture, media and sport, detailing why this bid was different from the earlier one. Not 

only had the Murdochs shut down The News of the World, the newspaper that had 

been found guilty of widespread hacking; they had also divided the empire into two 

different entities: News Corp and 21st Century Fox. The company that would be 

purchasing Sky, 21st Century Fox, had thus been separated from the family’s 

newspapers. Further, the lawyers wrote that the company’s culture had changed 

substantially since the hacking scandal: It “has adopted strong governance measures 

and controls to ensure it meets the highest standards of corporate conduct.” James 

expressed similar confidence on a conference call with Wall Street analysts: “We do 

think that this passes regulatory muster,” he said. 

One other factor made the proposed deal especially attractive. Thanks to Brexit, the 

Murdochs would be getting full ownership of Sky at the steeply discounted price of 

$14.8 billion if the deal went through. The British government was paralyzed, unable 

to reach an agreement to implement the break with the European bloc. Foreign 

companies were pulling out of Britain, destabilizing the country’s job market and the 

economy and, in turn, significantly depressing the value of the English pound — and 

with it, the price of Sky’s shares. 



38 
 

 
Prime Minister Theresa May Of Britain On The Day Of The Vote About Brexit In March 2019. 

All that needed to happen was for the government to approve the deal. With the Sky 

bid once again pending before Ofcom, James embarked on a campaign of contrition 

and humility designed to convince the British establishment that he and his family 

business could be trusted to own Sky. 

 
9. ‘TRUMP’S AUSSIE MATES’ 

Even as James was pursuing his bid to take full control of Sky in Britain, the company’s 

Australian division — Lachlan’s domain — was closing a much smaller but still 

significant deal for the family to take full control of a different Sky subsidiary: Sky News 

Australia, which it jointly owned with two Australian media companies. It was the 

country’s only 24-hour cable news channel and an unexploited opportunity for 

influence on another continent. 

The Murdochs’ newspaper holdings accounted for some 60 percent of the Australian 

print market, and included the country’s sole national general-interest paper, The 

Australian. As the face of this continental newspaper empire, Lachlan wielded an 

enormous amount of political power in the country. Over the previous decade, 

Murdoch papers helped push out two different prime ministers, Kevin Rudd and Julia 

Gillard. When Gillard’s treasurer, Wayne Swan, was worried that the Murdoch attacks 



39 
 

were hurting the national economy, he sought out Lachlan to make an appeal, Swan 

told us. Lachlan built alliances, too, drawing close to Tony Abbott, a member of 

Parliament whose right-wing politics and confrontational style had earned him frequent 

comparisons to Newt Gingrich. When Abbott served as prime minister, from 2013 to 

2015, he would discuss legislation with the Murdochs’ editors — and occasionally the 

Murdochs themselves — before introducing it, the former editor of The Australian, 

Chris Mitchell, wrote in his memoir. 

Now Murdoch’s Australian empire was expanding into cable news. The country’s 

dominant broadcaster was the Australian Broadcast Corporation, a publicly financed 

institution modeled after the BBC. Its reporting was similarly straight and sober. Sky 

News Australia — which also airs in New Zealand — was, notionally, a competitor, but 

its audience was small, even by Australian standards. Still, the network offered 

Lachlan his own opportunity for redemption: After his split with his father, he presided 

over the implosion of the Australian TV network Ten. His failed efforts to save it 

included giving a reality-TV dance show to his wife and signing off on a weekly show 

for a controversial right-wing firebrand, Andrew Bolt. A columnist at the Murdoch-

owned Herald Sun, Bolt had impressed Lachlan years earlier at a company retreat in 

Pebble Beach, Calif., when he aggressively questioned Al Gore after Gore presented 

his slide show on climate change. When Bolt was awarded his show on Ten, he was 

facing charges for violating the country’s Racial Discrimination Act by writing that light-

skinned Aborigines were claiming indigenous status for personal gain. (Bolt was found 

guilty, and the publisher was forced to print a lengthy statement acknowledging the 

offense.) 

 
Sky News Australia offered Lachlan his own opportunity for redemption. 
 

With the acquisition of Sky News Australia, Lachlan would have a second chance. The 

Murdochs won full control of the network in December 2016, while James’s Sky deal 

in Britain was still pending. Sky News Australia’s programming had historically been 

politically balanced. But as the Murdochs’ takeover approached, the network began 

increasing the amount of right-wing commentary it broadcast during prime time. 



40 
 

Not long before the deal closed, Lachlan’s old Ten host Andrew Bolt was brought in to 

do a nightly political program. Immediately after the purchase, Sky signed up as a host 

and commentator Caroline Marcus, a columnist for The Daily Telegraph of Sydney 

who had supported a ban on burkinis in France and lamented what she described as 

reverse discrimination against whites in cultural debates. Ross Cameron — a former 

member of the Australian Parliament prone to anti-gay slurs who later spoke at an 

event hosted by a far-right organization that describes itself as Australia’s leading anti-

Islamic group — co-hosted a program called “The Outsiders.” He and his fellow hosts 

described themselves as “Trump’s Aussie mates” and half-joked that their show would 

provide “absolutely no balance whatsoever.” After one host, Mark Latham, was fired 

for making a series of offensive comments, including a homophobic remark about a 

high school student who participated in a video for International Women’s Day, he ran 

successfully for state office as a member of One Nation, the country’s far-right anti-

immigrant party. Soon after Lachlan took over, an old political ally, Tony Abbott’s 

former chief of staff, Peta Credlin, became a prime-time host on Sky. Still closely allied 

with Abbott, she used her platform to argue that Australia should slow down its efforts 

to combat climate change, take a stricter line on immigration and resist the liberal drift 

of Prime Minister Malcolm Turnbull, a bitter Abbott rival. 

Known as Sky After Dark, the opinion-heavy, almost-uniformly right-wing lineup was 

an entirely new phenomenon in Australian TV. Its nighttime ratings spiked as the 

network quickly became required viewing for the country’s political class. 

 
10. ‘YOU LOVE THE ACTION, DON’T YOU?’ 
 

By the early months of 2017, Murdoch’s interim leadership of Fox News, which started 

with Ailes’s ouster before the election, was now beginning to look permanent. He 

installed beneath him two of Ailes’s loyal deputies: Jack Abernethy, who was in charge 

of operations, and Bill Shine, a close friend of Hannity’s who had been overseeing the 

opinion lineup but would now also run the entire news operation. Neither was known 

for his independent thinking. A rival executive called Shine “the butler” because of his 

uncanny tendency to appear at Ailes’s side to address his needs. Even as Murdoch 



41 
 

was elevating Shine, numerous accusations — some of them in lawsuits against Ailes 

— were surfacing that Shine had protected and even enabled Ailes during his years 

of allegedly sexually harassing women at the network. (Shine has denied any 

wrongdoing.) 

After the election, Murdoch moved even more forcefully to support Trump. When Greta 

Van Susteren, a former CNN host and a somewhat ideologically unpredictable 

presence in the Fox lineup, left the network, Murdoch enthusiastically endorsed the 

idea of replacing her at 7 p.m. with Tucker Carlson — a conservative writer and a 

founder of the Daily Caller website who was earning praise from white nationalists 

heading into Trump’s election. Murdoch marked the occasion by taking Carlson out to 

brunch with Jerry Hall in New York. When Megyn Kelly, who sealed her fame by 

clashing with Trump, left Fox in early 2017, Murdoch opted not to replace her with 

another Trump antagonist. 

 
Sean Hannity Interviewing President Trump Before A Campaign Rally In Las Vegas In September 

2018. 

Murdoch also kept in close touch with the White House. He and Kushner had always 

spoken frequently, but now he was in regular contact with Trump too. Trump enjoyed 

getting his calls. As someone who prized wealth and power, Trump had long admired 

Murdoch; for decades, it had invariably been Trump who called Murdoch, asking for 



42 
 

help. Now it was Murdoch reaching out to Trump on a regular basis. “Rupert, Rupert!” 

Trump would say, talking on the phone with Murdoch in the Oval Office, according to 

a former White House official who overheard the conversations. “You love the action, 

don’t you? You can’t get enough of this shit.” 

Trump was also spending a lot of time on the phone with Hannity, who regularly called 

the president after his show. Trump had often found him to be too much of a supplicant 

for his purposes: He preferred his more combative interviews with Bill O’Reilly, which 

he felt better showcased his pugnaciousness, according to a former White House 

official. But Trump appreciated Hannity’s loyalty. The Fox host had effectively been a 

member of his campaign team, for instance pressing Trump’s personal lawyer, 

Michael Cohen, to be on the lookout for former girlfriends and employees who might 

make trouble for the candidate ahead of the election, two people familiar with the 

interactions told us. (Hannity, through a Fox representative, denies having done so.) 

His show became a nightly hourlong campaign infomercial. Hannity’s audience was 

Trump’s most devoted base. In an interview with The New York Times, Ailes once 

described Hannity as presiding over a “segmented” show whose appeal was limited 

to hard-core conservatives. Now he was the network’s biggest star. He set the tone 

for the rest of Fox’s opinion lineup, which quickly became a nightly counterpoint to the 

mainstream media’s coverage of Trump. 

As a former media adviser, Ailes recognized that the Fox News brand depended on 

the perception that it was a credible alternative to the liberal media. He would even 

sometimes rein in his opinion hosts when their rhetoric threatened to undermine that 

perception. Ailes also thought that presenting a monolithic view night after night was 

bad television. He was careful to make sure that the network always had some hosts 

who challenged Republican orthodoxy at least occasionally. 

These were matters that did not appear to concern Murdoch. Some of the network’s 

news anchors could deliver at times stark counterprogramming to opinion hosts like 

Hannity. Shepard Smith became increasingly pointed in his critical coverage of Trump, 

expressing disbelief at the “lie after lie after lie” coming from the administration; the 



43 
 

Fox anchor Chris Wallace emerged as one of the toughest interrogators of Trump 

surrogates and officials on television; and Bret Baier’s straight coverage regularly 

infuriated Trump. But the network’s prime-time lineup is its biggest draw, and by the 

fall of 2017, that lineup was notably more pro-Trump than it was under Ailes, with 

Carlson at 8, Hannity at 9 and the right-wing radio star Laura Ingraham at 10. They 

were joined, of course, by the morning hosts on “Fox & Friends,” the show with which 

Trump always started his day. 

 
11. ‘PEOPLE JUST DON’T TRUST YOU’ 
 

Years earlier, when James was fighting in Britain for the first failed Sky deal, he 

expressed contempt for government meddling in the media’s affairs and impugned the 

nationally esteemed BBC as a “chilling” media monolith. “The only reliable, durable 

and perpetual guarantor of independence,” he said in a lecture at the annual 

Edinburgh International Television Festival, “is profit.” In the spring of 2017, as James 

made the rounds with civic and business leaders in London, he took a far more 

conciliatory tack. He praised the BBC and assured former critics that he respected 

Britain’s strict regulations designed to ensure impartiality in England’s news coverage. 

At an annual conference held by the influential media analyst Claire Enders, a leading 

critic of his first Sky bid, James professed an “aspiration for us to be better” and 

promised to “behave in the way that we imagined we would want to and be expected 

to in the future.” 

Even as James was in the midst of this campaign, the company’s behavior was once 

again threatening to jeopardize the Sky deal. In April 2017, The New York Times 

reported that the Fox News host Bill O’Reilly and the network had doled out some $13 

million to address multiple complaints from women about O’Reilly’s lewd comments 

and unwanted advances and that Fox had nevertheless renewed his contract for $25 

million. Ofcom was soon receiving submissions from O’Reilly’s victims. Lisa Bloom, a 

lawyer representing one of his accusers, drew a direct link between Fox’s sexual-

harassment scandals and the phone hacking: Both, she wrote, revealed “a lack of 

oversight, intervention and decency.” 



44 
 

After James and several other senior executives from 21st Century Fox were grilled 

about the company’s culture by Ofcom regulators in the agency’s headquarters 

overlooking the Thames, the Murdochs scrambled to protect their Sky bid. They 

quickly fired O’Reilly, giving him a $25 million exit package. When rumors started 

circulating that Ailes’s once-loyal lieutenant, Shine, might be next, Hannity tried to 

protect him, sensing that his old friend and ally was about to become a victim of the 

Murdochs’ broader global agenda: “Somebody HIGH UP AND INSIDE FNC is trying 

to get an innocent person fired,” he tweeted, presumably referring to James. Shine 

was pushed out, too. 

In June 2017, Ofcom finally issued its report on the acquisition: It recommended that 

the deal be reviewed by yet another regulatory body. The Competition and Markets 

Authority would investigate whether Sky would give the Murdochs too much influence 

over the British media. 

The decision set off still more scrambling. To prevent any potential problems with the 

British regulators, Fox executives directed a furious Hannity to dial down his coverage 

of the death of a Democratic National Committee staff member named Seth Rich, 

which had spurred wild conspiracy theories and wide public criticism, as well as an 

advertiser boycott. The Murdochs also pulled Fox News off the air in Britain, where it 

had been the subject of several formal complaints of “unfair and inaccurate content.” 

(A separate investigation by British regulators found that Sean Hannity and Tucker 

Carlson had violated British impartiality standards: Hannity for ridiculing critics of 

Trump’s proposed travel ban without presenting a full version of their views or giving 

them an opportunity to respond, and Carlson for allowing Nigel Farage to make 

baseless claims that British officials had failed to protect “thousands of underage girls” 

from rape and abuse by Muslims.) 

 

To prevent any potential problems with the British regulators, the Murdochs pulled Fox 
News off the air in Britain. 
 



45 
 

In September 2017, James delivered the keynote address at the Royal Television 

Society’s annual convention in Cambridge, using the occasion to make the case for 

the Sky deal and to sketch out his vision for the future of the global media company 

that he still hoped to run. He ticked off some of 21st Century Fox’s better-known brands 

— National Geographic, FX, Fox Sports, Sky Atlantic — and described how these and 

other outlets had “explored the opioid epidemic, gender identity and race relations” 

and “told powerful stories of slavery in America, the rights of women in Pakistan and 

the coming and inevitable exploration of Mars.” Absent from his list, and from his entire 

address, was one of 21st Century Fox’s best-known brands, Fox News. In the 

question-and-answer session that followed, an interviewer speculated about why the 

deal was taking so long. “I wonder if the message that comes through,” she said, “is 

that you presided over this rotten culture at News International and, again, at Fox 

News, and that people just don’t trust you. Is that what you think the message is?” 

That November, a bipartisan coalition of British ministers of Parliament took their 

concerns about the deal to a hearing in Victoria House on Southampton Row, the 

headquarters of the Competition and Markets Authority. They were led by Ed Miliband, 

a former leader of the Labor Party and a supporter of antimonopoly media legislation 

who had tangled with the Murdochs a couple of years earlier, when The Sun fulminated 

against his candidacy for prime minister, dubbing him Red Ed and Shameful Mili. They 

highlighted Fox’s promotion of the Seth Rich conspiracy and its airing of false claims 

that there were zones in London controlled by Shariah law. If the Murdochs gained full 

control of the satellite broadcast company, the M.P.s warned, they could transform its 

24-hour news channel, Sky News, into a British version of Fox News. The question of 

the Murdochs’ influence over the media led, inevitably, to the question of the 

Murdochs’ influence over the country’s politics. “I know Rupert,” Ken Clarke, a member 

of Parliament, said. “The idea that Rupert is interested in a detached influence in the 

politics of the countries where he owns his media — anybody who knew him, you could 

not put that proposition to them without them breaking into a very broad smile.” 

In January 2018, the Competition and Markets Authority issued its ruling on 21st 

Century Fox’s acquisition of Sky: Full ownership of the company would give the 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/sep/01/britain-fox-news-murdochs-uk-media


46 
 

Murdochs “too much control over news providers in the U.K. across all media 

platforms (TV, radio, online and newspapers) and therefore too much influence over 

public opinion and the political agenda.” It was a full-blown repudiation, setting up a 

final ruling that no member of the Murdoch family should ever be allowed to serve in 

any capacity at Sky — not even on the company’s board. It would be an especially 

harsh blow to James, who was serving as Sky’s chairman at the time. 

For Lachlan, it was a validation of his view that James was the wrong public face of 

the campaign for Sky, reminding the public of the hacking scandal and all the hostility 

toward the Murdochs it had stirred up. For James, the failure of the deal was a bitter 

vindication of his view that his family’s empire could not survive its own politics and 

culture. 

 
12. ‘AND LACHLAN?’ 

In early August 2017, Rupert Murdoch invited Robert A. Iger, the chief executive of 

Disney, to Moraga, his $28.8 million Tuscan-style vineyard estate in the hills of Bel Air, 

and offered him a glass of wine. The two moguls commiserated about the threat they 

both faced from the new breed of tech giants and what they could do to confront it. 

Disney also wanted to get bigger. Talk about combining some of their assets soon 

evolved into something much more significant: a conversation about Iger’s buying 21st 

Century Fox, the Hollywood studio that Murdoch wrested away from the Colorado 

oilman Marvin Davis in 1985. For 65 years, Murdoch had been ruthlessly expanding 

his empire. He was now thinking about doing the most un-Murdochian thing 

imaginable: He was going to shrink it. 



47 
 

 
James Murdoch (Left) With The Disney Chairman Robert A. Iger In 2012. 

It was, in a sense, an admission of defeat. Murdoch’s ambitions had been subverted, 

finally and definitively, by his own failings — the family squabbles, the reactionary drift 

of Fox News, the Sky News debacle. But he had a new plan. He would cleave off the 

Hollywood studio that was responsible for about two-thirds of the company’s revenues 

and keep his main tools of influence, his newspapers and Fox News. James would 

move on, perhaps following 21st Century Fox to Disney, and he and Lachlan would 

run the remaining leaner, scrappier company together like a pirate ship. 

The decision was driven not only by the imperatives of the business but also by those 

of the Murdoch family. Joint custody of the empire wasn’t working. It was easy for the 

company’s senior executives to see which one Murdoch preferred — Murdoch’s face 

would light up when Lachlan would roll his chair nearer to him at meetings — and they 

quickly learned which son to go to with questions and requests. (“And Lachlan?” 

Murdoch would ask, whenever executives told him that they had spoken to James 

about something.) As James saw it, his brother was mainly interested in the unique 

fringe benefits and trappings of power that came with the job. He bristled when Lachlan 

built a rock-climbing wall on an old soundstage on the studio lot and hired a private 

security guard to accompany him everywhere. Lachlan, meanwhile, chafed at James’s 

fixation on corporate governance, which he felt was inconsistent with the company’s 

swashbuckling spirit. 



48 
 

 
Rupert Murdoch And His Son Lachlan In Adelaide In 2003. 

The Trump presidency was also exposing a deeper divide between the brothers. 

James was becoming increasingly troubled by Fox News. He didn’t object to the idea 

of a conservative news network, but he did object to what he felt it had evolved into at 

certain hours: a political weapon with no editorial standards or concern for the value 

of truth and a knee-jerk defender of the president’s rhetoric and policies. After Trump 

issued his executive order banning immigration from some Muslim-majority countries 

in early 2017, James pushed his father and Lachlan to agree to write a companywide 

memo reassuring its Muslim employees in the United States and abroad. James 

wanted the note to forcefully and unequivocally establish their opposition to the policy 

and to tell employees who felt threatened by it that the company would do everything 

in its power to protect them. Lachlan wanted it to be less confrontational and to not 

specifically mention Trump or the Muslim ban, which Fox News’s opinion hosts were 

defending night after night. Even getting Lachlan’s approval for the watered-down 

version that ultimately went out was “like pulling teeth,” James would later say 

privately, according to people close to him. 

Months later, when Trump blamed “both sides” for the violence at a white-supremacist 

rally in Charlottesville, Va., saying that there were some “very fine people” among the 

white supremacists, Kathryn insisted that they write their own open letter of opposition, 

without consulting with his brother or father first. “If we’re not going to say something 



49 
 

about [expletive] Nazis marching in Virginia, when are we going to say something?” 

she told James, according to a person familiar with the conversation. 

Kathryn had historically kept her complaints about the network and the business inside 

the family, in accordance with the unofficial Murdoch code of conduct. But Fox opinion 

hosts’ embrace of nativism and white nationalism during Trump’s rise had eroded her 

restraint. Her frustration with the family business occasionally broke through on her 

Twitter account. She wrote supportive replies to posts from the Parkland shooting 

survivor and gun-control activist David Hogg — who had been taunted by Laura 

Ingraham over his college rejections and was leading an advertising boycott against 

her show — as well as from Never Trump Republicans like Bill Kristol who had left the 

network. And she complimented a Washington Post opinion article that noted that the 

neo-Nazi website The Daily Stormer had praised Carlson for “covering all our talking 

points.” 

 
13. ‘YOU WILL NOT HAVE A SON!’ 

The resentment that had been steadily building between James and Lachlan over the 

past two and a half years exploded in the fall of 2018, as the Disney deal became a 

possibility, then a probability and then a reality. 

James instantly seized on the idea, seeing it both as a way out of the family business 

and as a possible route to the biggest job in the media. He started speaking with Iger 

separately over lunches and meetings, discussing among other things what role he 

might play at Disney. Iger was in his late 60s; his contract was set to expire in the 

summer of 2019, and the company had not yet named a successor. A top job in 

Disney’s corporate hierarchy could put James in the running to take over. It had long 

been his dream to run his family’s empire, but Disney, when combined with 21st 

Century Fox, would be more than three times its size — the largest media 

conglomerate in the world, one with no ideological baggage to prevent it from growing 

and evolving further. James immediately championed the deal during his 

conversations with fellow 21st Century Fox board members. 



50 
 

 
Rupert Murdoch And His Son James In England In 2010. 

Lachlan was furious. His father was talking about dismantling the empire not even 

three years after coaxing him back from Australia to run it, an empire that had taken a 

lifetime to build. He argued that 21st Century Fox was big enough to compete as it 

was. The smaller piece of the empire that he would be left with — a network with an 

aging audience in the increasingly anachronistic business of cable television — was 

hardly a growth business. As the talks with Iger progressed, Lachlan’s opposition 

hardened. “Why the [expletive] would I want to run this company?” he told people close 

to him. Lachlan’s anger at his father boiled over during a dinner in Manhattan in the 

fall of 2017, three people who were familiar with the incident told us. “If you take one 

more call on this deal, you will not have a son!” he threatened. “I will never talk to you 

again.” (Representatives for Murdoch and Lachlan denied that he made these threats.) 

Over the course of our reporting, we spoke to a dozen people with direct knowledge 

of the Disney negotiations. What emerged were two diametrically different narratives 



51 
 

of how the next act in the history of the Murdoch dynasty unfolded. Those closer to 

James say that Lachlan saw his birthright slipping away and tried to undermine the 

deal, even encouraging a rival bid from a different company that wouldn’t buy as many 

of 21st Century Fox’s assets. Those closer to Lachlan say that James was pushing 

the deal forward to advance his own career ambitions and was ready to settle for less 

than they could get for their father’s life’s work. Lachlan’s perception was affirmed, 

they said, when his father told him that he had received a call from a banker on the 

deal, reporting that James was trying to make his future at Disney part of the 

negotiations. Murdoch personally assured Iger that it wasn’t. (People closer to James 

say that there was no attempt to make the deal contingent on his role at Disney and 

that his primary concern was reaching the best agreement for the family and the 

shareholders.) 

The family’s dysfunctional dynamics were readily apparent to Iger. Seeing James as 

a strong champion of the deal, he kept him close during the negotiations but never 

committed to offering him a specific, high-level position; publicly, he said only that he 

was considering the issue. 

Negotiations nearly fell apart in October, according to Securities and Exchange 

Commission filings, when Murdoch called Iger to say that Disney’s valuation of the 

company was “inadequate” and that talks should “cease.” But they kept talking, 

meeting in London — Iger had come for the premiere of Disney’s “Star Wars: The Last 

Jedi” — to iron out more details. On Dec. 13, 2017, they announced an initial deal 

valued at $52.4 billion. 



52 
 

 

Donald Trump During The First Republican Presidential-Primary Debate In 2015. 

Accompanying the announcement was a photograph of Iger and Murdoch, their arms 

placed awkwardly on each other’s shoulders, standing on the rooftop of a London 

building, St. Paul’s Cathedral looming in the background. It was a peculiar image: the 

mogul who built the country’s most polarizing, rage-stoking political brand beside the 

one who presided over a media conglomerate whose very name was synonymous 

with equanimity and uplift. Inside the Murdoch empire, the incompatibility of Fox News 

and 21st Century Fox had long been a source of private complaint and ironic humor: 

“The Simpsons,” a Fox show, once parodied Fox News with a rolling news ticker 

featuring headlines like “Do Democrats Cause Cancer?” and “Study: 92 Percent of 

Democrats Are Gay.” Showrunners on the West Coast would press the Murdochs to 

get the network under control when a Fox News host would say something they 

considered offensive, for instance during the network’s coverage of the Charlottesville 

rally. But for many 21st Century Fox executives, the offenses had become a nightly 

occurrence during the Trump era, as the network’s opinion hosts fueled white 

resentment and anti-immigrant furor. Now, 21st Century Fox would be merged into a 

company that famously and assiduously avoided politics. 

As for Fox News, the network would have one fewer corporate impediment preventing 

it from giving its viewers what they wanted. 

 



53 
 

Part 3: The New Fox Weapon 
 
The Disney Deal Left The Murdochs With A Media Empire Stripped To Its 
Essence: A Hard-Core Right-Wing News Machine — With Lachlan In 
Charge. 
 
14. ‘YOU’LL BE HEARING FROM ME’ 

It was in the midst of this moment — the biggest deal of his career — that the 86-year-

old Murdoch tripped on his way to the bathroom on Lachlan’s yacht and had to be 

transported to Los Angeles. With their father laid up at the Ronald Reagan U.C.L.A. 

Medical Center at the start of 2018, Murdoch’s children descended on Los Angeles, 

unsure if this would be the end. Lachlan and his wife, Sarah, met them at the hospital. 

Elisabeth and her husband, Keith Tyson, came from London, James and Kathryn from 

New York. Murdoch’s surgery was successful. Not long after his children arrived, his 

condition stabilized. Following his near-death experience, Murdoch joked that he did 

not realize how serious his condition was until he had seen all his children gathered 

around his hospital bed. 

Murdoch would be laid up for the next few months but still in command, running things 

from his bedroom at Moraga. In an email to his senior management leaked to Vanity 

Fair’s Gabriel Sherman, he described the incident as “a sailing accident” and said that 

he would be working at home for a little while. “In the meantime,” Murdoch wrote, 

“you’ll be hearing from me by email, phone and text!” 



54 
 

 
Lachlan Murdoch (Center) In Australia In 2006. 

The negotiations continued. As they did, Lachlan and James adjusted to their new 

realities. Unable to secure a job at Disney that he wanted, and wary of its aggressively 

safe and hierarchical culture, James decided in the winter that he would not try to 

follow the family’s assets to their new home, according to three people who are close 

to him. Lachlan would take over what was left of the Murdoch empire without 

interference from his brother. 

In early June 2018, before the final terms were settled, another bidder emerged. Brian 

Roberts, the chief executive of Comcast, offered Murdoch $65 billion for 21st Century 

Fox, $12.6 billion more than Disney was prepared to pay. Murdoch didn’t want to sell 

to Comcast, according to three people familiar with his thinking. He preferred Disney 

for a variety of reasons, including his personal admiration for Iger, whom he viewed as 

a risk-taking leader in his own image. What’s more, the Comcast offer was all cash, 

which would create a big tax burden for Murdoch. But Murdoch did like the prospect 

of a bidding war. And he had a potential path to securing both a higher price and his 



55 
 

preferred buyer in the Justice Department’s ongoing lawsuit to block a proposed 

merger between AT&T and Time Warner. 

Comcast’s interest in 21st Century Fox allowed Murdoch to drive up Disney’s purchase 

price to $71.3 billion. Iger and his team delivered what they hoped would be their final 

offer personally to Murdoch in London, traveling through Ireland because they were 

worried that Comcast might be tracking the movement of private planes flying in and 

out of London from the United States. Murdoch had Disney on the hook. 

His back now healed, Murdoch attended the Allen & Company media conference in 

Sun Valley, Idaho, in July 2018. With Roberts and Iger nearby, he seemed exhilarated; 

once again, he was in the middle of the action. The problem for Murdoch was that if 

Comcast made another counteroffer, he might have a fiduciary responsibility to 

present the offer to his board, and it might accept it, absent extenuating circumstances. 

He didn’t want his stalking horse to overtake his favorite. 

The Trump Justice Department came to Murdoch’s rescue, appealing a federal court 

ruling in the AT&T and Time Warner case. On its face, the lawsuit had nothing to do 

with Comcast, but because the company had its own history of tangles with 

government regulators, the appeal would give Murdoch the cover he needed to accept 

Iger’s latest bid: Comcast now looked risky. There is no evidence that the Justice 

Department factored Murdoch’s interests into its decision-making process; 

nevertheless, he had gotten another $20 billion for his company while still selling to 

his preferred suitor. 

When the deal was finalized, Murdoch would personally make roughly $4 billion, 

bringing his net worth to $18 billion. All six of his children would receive $2 billion each. 

Lachlan and James would get even more — an additional $20 million in Disney stock, 

plus golden parachutes worth about $70 million each. Yet neither one was getting what 

he had really wanted. 



56 
 

15. ‘A DEAL THAT’S NOT GOOD FOR THE COUNTRY’ 

Media empires are built on the foresight and audacity of their leaders, their ability to 

anticipate and embrace sudden changes in an industry that’s constantly evolving. But 

they are also built on something far more mundane: government regulations. More 

than anything, it’s the moving of lines, the lifting of caps and the rewriting of rules that 

enable moguls to transform businesses into empires. These decisions are invariably 

opaque, the product of a labyrinthine bureaucratic process and the inherently 

subjective definition of what’s in the public interest. Under President Trump, these 

decisions have almost always broken Murdoch’s way. 

The Time Warner-AT&T deal was itself a good example of the ambiguities of this 

bureaucratic process. It worked out perfectly for Murdoch, but Trump had his own 

reason to try to block the acquisition: Time Warner was the owner of CNN, with which 

he was constantly feuding. He called it a “a deal that’s not good for the country,” and 

privately urged his chief economics adviser, Gary Cohn, to stop it, according to two 

people who were told about the conversation. (The exchange was first reported in The 

New Yorker.) Deals like this, a “vertical merger” between two companies in separate 

businesses, rarely face antitrust scrutiny. And yet Trump’s Department of Justice sued 

to prevent it, the first time the federal government had taken such a step in 40 years. 

The Justice Department antitrust enforcer who filed the government’s lawsuit against 

the deal, Makan Delrahim, was in fact on record saying earlier that he didn’t see it “as 

a major antitrust problem.” And yet when a federal judge, Richard Leon, dismissed the 

Justice Department’s case, calling one of its key arguments “gossamer thin,” the 

government appealed, and just in time to stave off Comcast’s next bid for 21st Century 

Fox. The process had dragged on for more than two years. 



57 
 

 
Robert A. Iger, The Disney C.E.O., Talking To A Fox Business Correspondent In 2013. 

The speed with which Murdoch’s Disney deal was approved stood in stark contrast. 

This type of agreement — a “horizontal merger” bringing together Hollywood’s largest 

and third-largest studios — would give the combined company near-monopoly power 

to raise consumers’ prices and limit their choices. Such deals ordinarily invite strict 

government scrutiny. The Department of Justice approved it in just six months. (Fox 

executives credit the company’s thorough preparations for its speedy and successful 

review.) After calling Murdoch to ensure that the deal wouldn’t affect Fox News, Trump 

had applauded it: “This could be a great thing for jobs,” his press secretary, Sarah 

Huckabee Sanders, said when asked to characterize the president’s reaction to the 

agreement. Wall Street analysts predicted that the deal would result in thousands of 

layoffs. 

The ambiguities of the regulatory process were also evident in another deal with major 

implications for Murdoch’s empire. In the spring of 2017, months before Murdoch 

started negotiating with Iger, the Sinclair Broadcast Group agreed to buy Tribune 

Media for $3.9 billion. Sinclair was already the largest owner of local TV stations in the 

country. It was also overwhelmingly pro-Trump: Its local stations, many of which were 

in key swing states, provided Trump with positive coverage during the campaign — a 

result, in part, of a deal that Kushner had personally struck with Sinclair’s chairman, 



58 
 

David Smith. Murdoch had been concerned about the company’s steady growth. With 

Sinclair’s acquisition of Tribune, which was already in 39 percent of American 

households, the company would now be in more than 70 percent. What’s more, 

Tribune owned WGN, an unremarkable cable channel with unexploited potential: It 

reached nearly 80 million homes and could easily be converted into a right-wing 

national news network — an instant competitor to Fox News. In conversations with 

colleagues, Murdoch worried that Sinclair might hire O’Reilly as the marquee star of 

the new Fox rival. 

Sinclair seemed to have a friend and ally not just in Trump but also in the Federal 

Communications Commission’s chairman, Ajit Pai. Days after the election, when he 

was still just a commissioner at the agency, he appeared at a Sinclair executive retreat 

at the Four Seasons in Baltimore, according to a Politico story. After he became 

chairman in 2017, he effectively enabled Sinclair’s bid for the Tribune stations, easing 

limits on how many stations a single company could own. There was enough suspicion 

that Pai might be inclined to give Sinclair favorable treatment that the F.C.C.’s 

inspector general started an investigation into the commissioner’s relationship with the 

company. But then, in the summer of 2018, Pai basically blocked the deal, announcing 

that he had “serious concerns” about it. Sinclair officials said they were “shocked.” 

Once again, things had broken Murdoch’s way. The report cleared Pai of inappropriate 

conduct — either to help or hurt Sinclair — though it left some questions unanswered 

about Fox, like what Pai and Jared Kushner discussed during a conversation just 

before the deal was announced. Pai was asked if anyone from Fox News had tried to 

influence the ruling. He “responded in the negative,” the investigators wrote. 

 
16. ‘DO YOU THINK MALCOLM IS GOING TO SURVIVE?’ 

In the middle of August 2018, Lachlan Murdoch emerged from his Gulfstream G550 in 

a T-shirt and jeans and climbed into a black Range Rover waiting for him on the 

tarmac. Australian paparazzi were waiting there, too, as they often were when Lachlan 

or his father arrived in Sydney. This time, they were both in town: Murdoch had landed 

https://www.fcc.gov/sites/default/files/sinclair-final-8232018.pdf


59 
 

two days earlier. They went for a company awards dinner, but they had another 

agenda as well. 

The night after his arrival, Lachlan invited a small group of Sky employees and 

managers to his $16 million mansion in Sydney for drinks. With its new prime-time 

lineup of hard-right opinion hosts, Sky had become a force in Australian politics. Its 

audience was still small by American standards, but it was the network of choice in the 

capital, Canberra, and it was finalizing a deal to expand its reach into the Australian 

Outback — demographically speaking, the equivalent of Trump country. 

 
Former Prime Minister Malcolm Turnbull Of Australia In 2018. 

It was a mirror of Fox News, with its fixation on race, identity and climate-change 

denial. Night after night, Sky’s hosts and their guests stirred anger over the perceived 

liberal bias of the media, “suicidal self-hatred” of Western civilization and the Australian 

equivalent of the Central American “caravans” that were dividing the United States: 

asylum seekers coming to the country by boat from Indonesia and Malaysia, many of 

them Muslim. Days before Lachlan’s arrival, a national neo-Nazi leader, Blair Cottrell 

— who had recently been fined for “inciting contempt for Muslims” — appeared on one 

of the network’s shows. Cottrell had been interviewed on Australian TV before, but his 

deferential treatment by Sky caused a national outcry. Under gentle questioning, he 



60 
 

called on his countrymen to “reclaim our traditional identity as Australians” and 

advocated limiting immigration to those “who are not too culturally dissimilar from us,” 

such as white South African farmers. (Sky apologized and suspended the program.) 

Inside Lachlan’s living room, the talk turned to national politics. “Do you think Malcolm 

is going to survive?” Lachlan asked his staff. Malcolm was Malcolm Turnbull, the 

relatively moderate Australian prime minister who took office a few years earlier. Inside 

the government, a small right-wing uprising had been brewing over his plans to bring 

Australia into compliance with the Paris climate accord. It is well established among 

those who have worked for the Murdochs that the family rarely, if ever, issues specific 

directives. They convey their desires indirectly, maybe with a tweet — as Murdoch did 

in the spring of 2016 when he decided to back Trump — or a question, the subtleties 

of which are rarely lost on their like-minded news executives. 

In the days that followed, Sky Australia’s hosts and the Murdoch papers — the 

newspaper editors had their own drinks session at Lachlan’s mansion — set about 

trying to throw Turnbull out of office. Alan Jones, a Sky host and conservative radio 

star, called for a party “rebellion” against him on his program. Days later, the Murdochs’ 

major paper in Sydney, The Daily Telegraph, broke the news that a leadership 

challenge was in the works. Cheering on the challenge, Andrew Bolt, the Murdoch 

columnist who was once convicted of violating the country’s Racial Discrimination Act, 

told his Sky viewers that Turnbull’s “credibility is shot, his authority is gone.” Peta 

Credlin, the commentator who was Tony Abbott’s former chief of staff, chewed out a 

member of Parliament for the chaos inside Turnbull’s administration. The Australian, 

the Murdochs’ national newspaper, was soon declaring Turnbull a “dead man walking.” 

Word got back to Turnbull about Lachlan’s remark to his staff. He knew that Sky After 

Dark had been becoming increasingly critical of him: Months earlier, an aide showed 

him a video montage of promotional clips from the network questioning his leadership 

of the country. “Is it always like this?” the aide recalled him asking. But he now believed 

that this tough coverage was part of a concerted campaign. One of his senior aides 

confronted the Murdochs’ Australian executives in a text that was shared with us. The 



61 
 

Turnbull camp knew, it said, that “Lachlan had made it clear at the editors drinks on 

Tuesday night that he would like MT to get rolled.” 

Turnbull heard, too, that Rupert Murdoch was miffed at him because he had not 

reached out to him since he landed in the country, according to three former officials 

in Turnbull’s government. Turnbull’s chief of staff had been trying to set up a meeting 

with Murdoch; he now redoubled his efforts. Turnbull settled for a phone call, pleading 

with Murdoch to back off. “Let me have a look at it, and let me talk to Lachlan,” Murdoch 

said. “I’m retired. I’ll talk to Lachlan.” (Through a spokesman, Murdoch denied that he 

felt slighted by Turnbull.) 

Two days later, Turnbull’s right-wing opponents ousted him through a definitive 

intraparty vote, known in Australian politics as a leadership “spill.” Chaos ensued, 

creating round-the-clock political theater for Sky Australia, which logged its highest 

ratings in the network’s history. (The Murdochs have denied any role in the ouster.) 

It was always difficult to separate the personal from the financial and the ideological 

with the Murdochs. All appeared to be in evidence in their decision to turn against 

Turnbull. To begin with, he took office a few years earlier by ousting Lachlan’s friend 

Tony Abbott, and it was Abbott who helped lead the Turnbull uprising. Turnbull’s 

policies were also not perfectly aligned with the Murdochs’ interests. For instance, he 

had expedited the construction of the country’s national broadband network, which 

directly threatened the family’s highly profitable cable business by giving Netflix a 

government-subsidized pipeline into Australian homes. 

The small number of Australian media outlets that the Murdochs did not own portrayed 

Turnbull’s ouster as a Murdoch-led “coup.” Kevin Rudd, a former prime minister whom 

the family had helped push out of office years earlier, described Murdoch in an op-ed 

in The Sydney Morning Herald as “the greatest cancer on the Australian democracy.” 

Turnbull was replaced by the right-wing nationalist Scott Morrison, who quickly aligned 

himself with Trump. The two met in person for the first time in late 2018 at the G-20 

summit meeting in Buenos Aires. “I think it’s going to be a great relationship,” Trump 



62 
 

said afterward. With a national election scheduled for May 2019, Morrison quickly 

staked his party’s prospects on the polarizing issue of immigration, promising a new 

hard-line approach. It dovetailed with Sky’s regular prime-time programming. Andrew 

Bolt, who previously warned of a “foreign invasion,” said in one segment, “We also risk 

importing ethnic and religious strife, even terrorism,” as the screen flashed an image 

of Australia’s potential future: rows of Muslims on a city street, bowing toward Mecca. 

When the opposing Labor Party managed to muscle through legislation that would 

allow doctors to transfer severely sick migrants in detention centers on the islands of 

Nauru and Manus into hospitals on the mainland, Sky Australia’s prime-time hosts 

went on the offensive. 

 
17. ‘NO, I’M NOT EMBARRASSED’ 

The third generation of the Murdoch dynasty was finally taking control. The Disney 

deal was still pending regulatory approval in a few countries — the two companies had 

overlapping operations in China, Mexico, Brazil and elsewhere — but Lachlan was 

already shifting to his new role as chairman and chief executive of the new Fox. The 

empire was much smaller, but in political terms, at least, it was no less powerful, and 

its direction was clear. 

Lachlan generally avoids on-the-record interviews, but now that he was taking 

ownership of the family business, it seemed appropriate to make at least one public 

appearance. He chose the New York Times-sponsored DealBook conference about 

corporate leadership. On Nov. 1, less than three months after the Australian “coup,” 

Lachlan appeared onstage in the Time Warner Center in Midtown Manhattan. Tieless, 

in a white shirt, a navy suit and his trademark black outback boots, he offered a selfless 

account of the Disney deal. “We immediately saw that this made a great deal of 

strategic sense,” he told his interviewer, the New York Times columnist Andrew Ross 

Sorkin. He asked Murdoch if there was any part of him that was disappointed at the 

prospect of the shrinking of his would-be empire. “Your first thought is shareholders,” 

Lachlan replied. During the brief Q. and A. that followed, Lachlan dismissed the critics 

of Fox News as narrow-minded. “No, I’m not embarrassed by what they do at all,” he 



63 
 

said of the network’s prime-time hosts. “I frankly feel that in this country, we all have 

to be more tolerant of each other’s views.” 

 
Lachlan Murdoch At The New York Times Dealbook Conference In November 2018. 

In the days leading up to the conference, some Fox News hosts and guests had been 

moving ever closer to openly embracing the most bigoted sentiments of the white-

nationalist movement. A few days before the anti-Semitic attack on a Pittsburgh 

synagogue that killed 11 Jewish worshipers, a guest on Lou Dobbs’s show had said 

that a migrant caravan headed to the United States border from Honduras was being 

funded by the “Soros-occupied State Department.” (The network apologized.) The 

shooter, according to a post he made on social media, had come to believe that Jews 

were transporting members of the migrant caravans. When Tucker Carlson came 

under fire for his increasingly pointed attacks on immigration — “We have a moral 

obligation to admit the world’s poor, they tell us, even if it makes our country poorer 

and dirtier and more divided” — he received personal text messages of support from 

Lachlan, according to two people familiar with the texts. 

The lines between Fox News and the Trump White House were continuing to blur. At 

Hannity’s urging, Trump hired the unemployed Bill Shine as his deputy chief of staff 

for communications in the summer of 2018, ushering in a new era of increased hostility 

between the White House and the mainstream media: Within days of his arrival in 



64 
 

Washington in July 2018, Shine called the Fox control room to change an onscreen 

chyron about Ivanka Trump that he considered unflattering, according to a source 

inside Fox, who says his request was denied. Shine also barred Kaitlan Collins, a CNN 

White House reporter, from an event after she asked Trump several questions about 

Michael Cohen and President Vladimir Putin of Russia. 

Unlike his father, Lachlan did not have a long-term relationship with Trump, but he 

hired the former White House communications director Hope Hicks as the new chief 

communications officer for the new Fox. Hicks was only 29, but she was the rare 

member of Trump’s inner circle who left the administration on good terms, and she 

remained very close to the president, the Trump family and others in the White House. 

(Kushner has privately told people that he provided a reference for her to Murdoch.) 

Lachlan’s first initiative was Fox Nation, a subscription-only, on-demand streaming 

service started last fall for Fox “superfans.” It would be a platform for a new generation 

of Fox stars and viewers. One of its most prominent personalities was Tomi Lahren, a 

26-year-old recent graduate of the University of Nevada, Las Vegas, who had built a 

large social-media following with bite-size quips; for instance, she referred to Black 

Lives Matter as “the new KKK” and to refugees as “rape-ugees.” Most of its shows 

would be live-streamed during the day, making it a convenient alternative to the 

network’s daytime news programming, which was too politically neutral for many Fox 

watchers. And because Fox Nation was on the internet, the content could be even less 

restrained than the network’s evening programming. In addition to opinion-heavy 

political coverage, there would also be lighter fare — such as a cooking show with the 

“Fox & Friends” host Steve Doocy — and “deep dives,” including a documentary about 

the former anchor of the CBS Evening News: “Black Eye: Dan Rather and the Birth of 

Fake News.” Lachlan’s longer-term plan was to take this undiluted, unchecked form of 

Fox News overseas. 

Roger Ailes once blocked Sean Hannity from hosting a Tea Party fund-raiser on his 

show. When Hannity and the Fox host Jeanine Pirro joined Trump onstage at his final 

rally before the November midterm elections, the old Ailesian concern that the network 



65 
 

should keep at least some distance from its political allies had come to feel quaint. 

Hannity played to the crowd, referring to all the reporters in the press pen as “fake 

news” and praising Trump’s accomplishments. After a tepid rebuke from management 

for participating in the rally, he clarified his comments about the press: They were not 

intended to refer to Fox’s reporters at the rally, he said, just the rest of the media. 

At times, Fox News seemed to be dictating presidential policy, or at least channeling 

the base that appeared to control the White House’s agenda. In late 2018, Trump was 

heading toward a budget deal with the newly ascendant Democrats until guests and 

hosts across the network started shaming him, demanding that he not sign any 

government spending bills that didn’t include $5 billion for a border wall. “Don’t listen 

to squish advisers,” urged Pete Hegseth, a “Fox & Friends” host. He didn’t. He listened 

to Fox instead and shut down the federal government. It was the made-for-TV climax 

of a campaign started months earlier. And like the enduring paralysis of the British 

government and the political upheaval in Australia, it was the legacy of a single family 

that was now descending into a chaos of its own. 

 
18. ‘I CAN’T LEAVE’ 

Having spent almost his entire adult life trying to prove that he was worthy of running 

the Murdoch empire, James had finally broken with it. He struck out on his own at the 

end of 2018, setting up his own family office in a new building in Greenwich Village to 

manage his vastly expanded fortune and invest in technology start-ups. By now, he 

and his brother were barely on speaking terms. 

James had always accepted as a given the interlacing of politics and business that 

had built his family’s fortune. He had even practiced his own version of it, however 

unsuccessfully, in London. He had stayed with the company for more than two 

decades, to prove himself to his father and because of dynastic obligation. “I can’t 

leave,” he told a friend during the hacking scandal. “I was brought up to do this.” The 

bonds were not just emotional: His fortune was tied up in his holdings in the family 

business. In the end, his father had chosen Lachlan. The empire that James had long 

sought to run was being dismantled. Lachlan had won their lifelong competition to 



66 
 

become their father’s heir, but then, what had he really won? To friends, James 

dismissed his brother’s new company as “an American political project.” 

 
James And Lachlan Murdoch At Fox Studios L.A. In 2013 

But even now, James couldn’t fully distance himself from the new company: He was 

still holding a large chunk of its voting stock, and as long as that was the case, his 

fortunes would be tied to Lachlan’s “American political project.” He couldn’t cash out, 

because Murdoch had made sure that none of his children would be able to sell their 

voting shares to an outsider. And yet, as levers with which to influence the company, 

these shares were virtually useless because their father remained the controlling 

shareholder in the family trust. James saw only one solution. He would sell his stock 

to Lachlan and his father, and maybe his sisters would join him. What was once a 

complex family dynasty would become a simple hereditary monarchy. Elisabeth and 

Prudence enthusiastically agreed. Murdoch, too, was excited about the idea, seeing it 

as an opportunity to rid the company of an in-house critic. He urged Lachlan to do it: 

The two of them, father and son, would own the company together. The documents 

were drawn up, but in late 2018, given the chance to have the company to himself, 

Lachlan balked. (Through a spokesman, Lachlan said that buying out his siblings 

wasn’t financially feasible.) 



67 
 

Had Murdoch won or lost? On the one hand, Murdoch had achieved everything he 

wanted. He had made all his children multibillionaires, while not only keeping the 

division of his company that was most dear to him but also passing on control of it to 

his favorite son. Everyone, Murdoch included, had thought Hillary Clinton was going 

to win in 2016, but he had made a bet on a different candidate — and the power of a 

countervailing historical force — and he’d been rewarded with ratings, money and 

access. And yet that bet had torn apart both his family and his company. What was 

left was not a sprawling media empire that contained all his ambitions, but a political 

weapon. 

James and Kathryn were planning to devote some of their fortune to try to neutralize 

that weapon. In early 2019, their foundation, Quadrivium, announced initiatives to 

defend democratic nations against what they saw as the rising threat of illiberal 

populism and to bolster voting rights. 

The Disney deal was scheduled to close in the spring. During the family’s final months 

as the owners of the storied 21st Century Fox, they attended the Oscar festivities one 

last time. It had long been an annual event for the Murdochs; in an earlier era, the 

family hosted a few events of their own, celebrity-filled parties at their Beverly Hills 

home. 

There was a brief but memorable exchange at the Vanity Fair dinner during the 

ceremony. In one sense, it was a recapitulation of the ideological conflict that was 

dividing both the Murdochs and the world. In another, it was just a family spat. When 

it came to the Murdochs, was there really a difference? 

At the Vanity Fair dinner during the ceremony, Kathryn was seated next to Jon Lovett, 

a former speechwriter for Barack Obama and Hillary Clinton and a host of the 

vehemently anti-Trump podcast “Pod Save America.” Lovett did not seem thrilled with 

his table assignment, but as he and Kathryn started talking, it quickly became clear 

that she did not share the politics of the Murdoch family business. The conversation 

inevitably turned to Fox News and the damage it was doing. Kathryn offered to 

introduce Lovett to the chief executive of the network, her brother-in-law, who was 

http://www.qdvm.org/#quadrivium


68 
 

seated at a table nearby. Lovett initially resisted — “I don’t need to talk to this person. 

It’s not going to be pleasant for anyone” — but later in the evening, Kathryn brought 

them together. 

“Do you feel proud of what’s happening between 8 and 11 every night?” Lovett asked. 

“You think this is good for the world?” 

“Yeah, I think they’re doing a great job,” Lachlan replied. Then Lachlan threw the 

question back at Lovett: Were there any conservative voices he would accept on Fox? 

Before Lovett could answer, Kathryn interjected, ticking off a list of anti-Trump 

Republicans. 

Lachlan turned away and joined another conversation. 

 
19. ‘I DON’T SEE HOW IT CAN GET MUCH BETTER THAN THIS’ 

On the morning of March 19, 2019, the new, streamlined Fox officially became a 

publicly traded, if Murdoch-controlled, company, with Lachlan as its chairman and 

chief executive and Murdoch as co-chairman. Its name was simply Fox Corporation. 

A week earlier, Fox News held its first “upfront” for advertising agencies, trying to 

reassure skittish ad buyers that the network represented a “safe” brand for their 

products, according to a report in Ad Age. There were videotaped interviews with Fox 

News viewers — “they deliver the news accurately and honestly” — and a panel 

discussion with Fox personalities, who expressed optimism about the state of the 

country and the network. “This is a great time to be an American,” Laura Ingraham 

said. “Pretty much right now, I don’t see how it can get much better than this.” 

In the 22-year history of the network, the Fox News Effect had never been more 

pronounced. A March study by Navigation Research, a Democratic firm, found that 12 

percent of Fox News viewers believe that climate change is mostly caused by humans, 

compared with 62 percent of all other Americans. At the same time, 78 percent of Fox 

viewers believe that Trump has accomplished more than any president in American 

history, compared with 17 percent of other Americans. 



69 
 

 
President Trump Greeting The Fox News Host Sean Hannity At A Political Rally Before The 2018 

Midterm Elections 

The same could be said of the more global Murdoch effect. Brexit-inspired chaos 

continued to rattle Britain. Both of Theresa May’s proposals to formalize the country’s 

break with the European Union were rejected by the British Parliament. The possibility 

of a “no-deal Brexit” — in which the country would simply crash out of the European 

bloc, quite possibly triggering a historic economic collapse — loomed. In late March, 

more than a million protesters took to the streets of London to demand a second Brexit 

referendum. With May’s fellow conservatives questioning her continued leadership of 

the party, a former Murdoch columnist, editor and friend, Michael Gove — now a 

member of Parliament — was being talked about as a possible replacement. 

Thousands of miles away, another consequence of the global ethnonationalist fervor 

that the Murdoch empire had amplified and mainstreamed was playing out in New 

Zealand, where an Australian white nationalist, Brenton Tarrant, stood accused of 

killing 50 worshipers at two Christchurch mosques on March 14. There was no direct 

connection between Tarrant and Sky Australia, but critics of the network quickly drew 

attention to its consistently anti-Muslim rhetoric. In an online comment, unearthed by 

the Australian Broadcasting Corporation, Tarrant had described Trump’s election as 

“one of the most important events in modern history.” He was also a fan of the white 



70 
 

nationalist Blair Cottrell, whose appearance on Sky Australia over the summer 

caused American Express to pull its ads from the network. Following the massacre, a 

young Muslim employee of Sky News in Australia quit in protest. “Over the past few 

years, I was playing a role — no matter how small — in a network whose tone I knew 

would help legitimize radical views present in the fringes of our society,” she wrote in 

a post on the Australian Broadcasting Corporation’s website. 

In the United States, what remained of the Murdoch empire was already gearing up 

for the 2020 presidential election. One of its first steps was to bring The New York 

Post more in line with Fox News. The paper had long been Trump’s first read — it was 

delivered daily to the White House — but its coverage was not uniformly favorable. In 

January, the Murdochs brought back one of the paper’s former editors, Col Allan, to 

help run the paper. An old Trump golf partner, Allan had come up through Australia’s 

tabloids and has been described as “Rupe’s attack dog.” Jesse Angelo, The Post’s 

publisher — and James’s lifelong best friend — resigned shortly after hearing the 

news. 

Across Fox News, hosts treated the submission of the Mueller Report in late March as 

the end of a two-year witch hunt and the beginning of Trump’s re-election campaign. 

The probe had resulted in the indictments of 34 individuals; guilty pleas and 

convictions from five former Trump business associates or former campaign officials; 

and a number of ongoing state, federal and congressional investigations. But on Fox’s 

prime time, Mueller’s decision against bringing new indictments was portrayed as 

vindication of what the hosts had been telling the audience all along: The investigation 

was a deep-state coup by the Democrats, helped along by mainstream reporters who 

were deliberately misinforming the public. The Democrats and their allies in the press 

had failed to overthrow Trump this time, Fox’s hosts and their guests warned, but their 

efforts would only grow more intense in the coming months. “They need to be 

pummeled into the political dirt and become acknowledged as the minority they are,” 

Rush Limbaugh, the dean of the right-wing radio hosts, said on Hannity’s show. The 

2020 campaign and the new era of the Murdoch dynasty had begun. 



71 
 

 

 


	1. ‘I LOVE ALL OF MY CHILDREN’
	2. ‘I’VE NEVER ASKED A PRIME MINISTER FOR ANYTHING’
	3. ‘A PRESS DICTATORSHIP’
	4. ‘A SINGLE PRODUCT WITH A CHARISMATIC FOUNDER’
	5. ‘NO CLOWN COULD HAVE DONE ALL THIS!’
	6. ‘INDEPENDENCE DAY: RESURGENCE’
	7. ‘MY RETIREMENT JOB’
	8. ‘THE HIGHEST STANDARDS OF CORPORATE CONDUCT’
	9. ‘TRUMP’S AUSSIE MATES’
	10. ‘YOU LOVE THE ACTION, DON’T YOU?’
	11. ‘PEOPLE JUST DON’T TRUST YOU’
	12. ‘AND LACHLAN?’
	13. ‘YOU WILL NOT HAVE A SON!’
	14. ‘YOU’LL BE HEARING FROM ME’
	15. ‘A DEAL THAT’S NOT GOOD FOR THE COUNTRY’
	16. ‘DO YOU THINK MALCOLM IS GOING TO SURVIVE?’
	17. ‘NO, I’M NOT EMBARRASSED’
	18. ‘I CAN’T LEAVE’
	19. ‘I DON’T SEE HOW IT CAN GET MUCH BETTER THAN THIS’

