
 

 
_________________________________________________________________________________________________________ 
 

Bad Aunty: Seven Years On, How ABC 
Lateline Sparked The Racist NT Intervention 
 

 
 

By Chris Graham on June 21, 2015  

A Howard government policy that decimated Aboriginal communities in 2006 
is still reverberating today. Chris Graham takes a look at a scandal that the 
ABC would rather you not hear about. 

 Self-praise is really no recommendation, so, in 2011, when television personality Tony 

Jones described ABC Lateline’s 2006 coverage of sexual violence in remote Northern Territory 
Aboriginal communities – reporting which led directly to the 2007 NT intervention – as among 
the best he’d ever seen, I was a little underwhelmed. 

Jones, of course, is the former anchor of Lateline, now the face of the popular Q&A program. 

https://newmatilda.com/author/chris-graham/
https://newmatilda.com/wp-content/uploads/2015/06/Gregory-Andrews-LatelineL.jpg


2 
 

My sense of unease wasn’t helped by the fact that Lateline’s coverage proved extremely popular 
with politicians. 

Generally speaking, when conservatives get ‘excited’ about Aboriginal affairs, some blackfella 
somewhere in the country is going to get screwed. But excited they got, and few more so than 
Dave Tollner, Country Liberal Party MP, and the Member for Fong Lim, in the Northern 
Territory parliament. 

In my career, I’ve only ever had one encounter with Tollner. It was in Alice Springs in 2009, 
when the Northern Territory parliament moved south to Alice Springs for a session, to ‘bring 
democracy to the people’. 

I sat in the public gallery directly behind Tollner throughout much of the proceedings. For several 
days I watched him surf Facebook on his laptop. 

Occasionally, he’d leap to his feet to direct some class-clown barb at the Opposition, only to sit 
back down and resume the Facebook hunt. 

In fairness to Tollner, while his internet habits ultimately led to the website being banned during 
sittings of NT Parliament, he does have a more serious side. 

In December 2011, Tollner appeared on the Q&A program, filmed in Darwin and hosted by Tony 
Jones. 

After lamenting that there wasn’t a single hairdresser employed on either side of the Stuart 
Highway – evidence, apparently, that there was no economic development – he weighed in on the 
meaty topic of the Northern Territory intervention. It came after co-panellist and Central 
Australian Aboriginal leader, Rosalie Kunoth-Monks had suggested that government needed to 
properly engage with Aboriginal people, “not hunt us like dogs”. 

Jones invited a response from Tollner. 

“Let’s put some things into context here Tony, and I do acknowledge your role in the 
intervention…” said Tollner. 

A clearly pissed off Jones interrupted. “I had no role in the intervention, that was done by a 
government.” 



3 
 

“No, no, no, but it was your show that lifted the lid on many of the problems that occur in remote 
communities and I acknowledge that,” replied Tollner. “That led to the major inquiry that 
resulted in the Little Children Are Sacred report, so I do acknowledge your interest in this area.” 

As with so many things that Tollner says, it drew laughter and ridicule from the audience. 

Of course, Jones is right. The NT intervention was a government policy. The ABC is powerful, 
but it doesn’t yet have the power to send in the army. 

But Tollner was also partly correct. It was Lateline’s reporting that led directly to the Little 
Children Are Sacred report, a landmark inquiry into sexual violence in NT Aboriginal 
communities. 

And it was the Little Children Are Sacred report on which the federal government relied to 
launch an unprecedented assault on the rights of the nation’s most disadvantaged people. 

That, and the launch of their 2007 re-election campaign. 

  

Figure 1 Mal Brough 

 

It’s now a matter of infamy that on June 21, 2007 – just a year after Lateline began a concerted 
campaign seeking to depict dysfunction, violence and paedophilia in NT Aboriginal communities 
– Prime Minister John Howard and Indigenous affairs minister Mal Brough staged an impromptu 
press conference at Parliament House in Canberra, at which they announced Australia was 
confronting a “national emergency”. 
There had, of course, been a “national emergency” in Aboriginal communities in the NT and 
beyond since Howard won office in 1996, and well before. 



4 
 

That the PM and his Aboriginal affairs minister had only just discovered it was quite remarkable. 
But it was nowhere near as shocking as what the two men were about to unveil. 

The NT government had failed to act on the recommendations of the Little Children Are Sacred 
report, said Howard and Brough, and so the federal government was using its executive powers to 
intervene. 

The Australian Army would be used to ‘stabilise’ Aboriginal communities, with extra police 
brought in to tackle the ‘endemic levels of child sexual assault’. 

Land in and around Aboriginal townships would be compulsorily acquired for five years, to 
ensure that Traditional Owners didn’t get in the way. 

Howard even noted he would introduce “mandatory” sexual health checks of Aboriginal children, 
apparently believing that at the time, his powers as Prime Minister extended to the legal rape of 
children. 

After warning media the NT intervention would cost “some tens of millions” of dollars, and 
setting in train media coverage that would bounce around the globe, the serious business of 
unrolling the Northern Territory Emergency Response – more commonly known as the NT 
intervention – got underway. 

The outcomes of the NT intervention are obviously important, and we’ll get to them shortly. But 
this story is really more about how it all came about. 

Lateline’s interest began in early 2006, a full year before the intervention was unveiled, when it 
broadcast an interview with Central Australian prosecutor Nanette Rogers. 

Ms Rogers, an experienced and respected legal practitioner, outlined shocking cases of sexual 
abuse of Aboriginal children which, over a period of more than a decade, had made their way 
through Territory courts. 

She described toddlers and babies being raped; she described incest; men using traditional law to 
escape serious punishment; Rogers even referenced a case in which an 18-year-old petrol sniffer 
simultaneously drowned a young girl while he raped her. 



5 
 

For mainstream Australia, Rogers’ interview came seemingly ‘out of the blue’. It sparked 
massive media interest, some of which still endures today. 

That’s perplexing for anyone with even a brief knowledge of the history of government reports in 
Aboriginal affairs. Because the sorts of revelations that Rogers’ had unveiled were nothing new. 

In 1989, Professor Judy Atkinson wrote a landmark report on Aboriginal violence, and in 
particular child sexual abuse. She wrote another one for the then Prime Minister in 1991. 

Professor Boni Robertson also completed substantial reports throughout the 1990s, and headed a 
major inquiry in 1999 which involved 50 senior Aboriginal women and represented every 
community in Queensland. 

Between her and Atkinson, they warned politicians on numerous occasions of the problems in 
Aboriginal communities, and showed that the causes of family violence were rooted in a failure 
of government to provide adequate services and infrastructure. 

Their reports were largely ignored, although, of course, they weren’t the only ones trying 
desperately to focus national attention on the growing problems in Aboriginal communities. 

ATSIC also completed numerous reports in the 1990s, and in 1999 Dr Paul Memmott released a 
major report into Aboriginal violence, revealing precisely the sorts of cases detailed by Rogers, 
including the rape of young babies. 

Memmott’s report went virtually unreported by media, due in no small part to the fact that when 
it was finally made public it was already old news. 

The Howard government – courtesy of then Justice Minister Amanda Vanstone (later the 
Indigenous affairs minister) – sat on the report for 18 months. 

A few years later, in July 2003, John Howard decided to stage a ‘roundtable summit’ of 
Aboriginal leaders to address the issue of family violence. It turned out to be another stunt, with 
no follow through. 

Aboriginal communities themselves, of course, had been screaming for assistance for decades. 



6 
 

But for whatever reason, in 2006 the Australian media – and the Australian Government – 
suddenly found violence in Aboriginal communities compelling. 

Maybe it was the fact that Nanette Rogers is a white woman, and Boni Robertson and Judy 
Atkinson are both black. But more likely, it was the way the stories were reported – with a level 
of sensationalism that rivals anything Today Tonight or A Current Affair have ever been able to 
cook up. 

As Aboriginal violence gained more air-time, Lateline decided to turn things up a notch. 

Night after night, Jones and his team revisited the issue, filing 17 stories in just eight nights. As 
they did, the media frenzy around sexual violence in Aboriginal communities grew. So did the 
mainstream frustration, and the political posturing from elected leaders, who had known of the 
problems for decades, but done little to address them. 

It culminated in a June 21 report in which Lateline revealed perhaps the most shocking 
revelations of them all. 

The story, headlined Sexual slavery reported in Indigenous community, took things to a whole 
new level. Lateline alleged that young Aboriginal children were being held against their will in 
Central Australia, and traded between communities as sex slaves, while other children were given 
petrol to sniff, in exchange for sex with senior Aboriginal men. 

The story centred on the community of Mutitjulu, a tiny town of around 400 situated, literally, in 
the shadow of Uluru. 

Lateline claimed senior men in the community had created an environment where a predatory 
paedophile was able to abuse women and children without sanction. The elderly man relied on his 
kinship connections for protection, claimed Lateline, and was one of the men trading petrol for 
sex with young children. 

Media coverage had thus far been feverish, but with Lateline’s fresh ‘revelations’ it went into 
overdrive. And so did the Northern Territory government, which was bearing the brunt of critical 
media reporting, while the Howard government – in office for more than a decade, and, until 
recently, primarily responsible for the funding of remote Aboriginal communities – was escaping 
largely unscathed. 



7 
 

The morning after Lateline’s scoop, Clare Martin announced her government would hold a major 
inquiry into violence against children in Aboriginal communities. 

The resulting report, Little Children Are Sacred, took almost a year to complete, ran to more than 
300 pages, and contained 91 recommendations. 

It was released publicly on June 15, six weeks after it was completed. The Howard government, 
which had sat on the Memmott report for 18 months, pounced. 

On June 21, 2007 – less than a week after the public release of the report – the Howard 
government announced the NT government was dragging the chain on child abuse, and so the 
feds would have to intervene. 

It was exactly one year to the day since Lateline had broken its ‘sexual slavery in Central 
Australia’ story. 

And this is the point at where things begin to fall apart from the national broadcaster. 

 Lateline’s Mutitjulu story was a ruse almost from start to finish. While it contained aspects of 
truth – that Aboriginal people were desperately poor; that Central Australian communities 
suffered significant levels of violence and abuse; that women and children in particular were 
vulnerable – the real devil was in the detail. 

And to say it was lacking, doesn’t quite do justice to the level of misreporting. 

The story began – and continued – with old file footage of Mutitjulu, and vision from other 
communities (including Roper River, 1,700km away), which was passed off as being from 
Mutitjulu. 

There was a simple reason for that. In the course of their major investigation into alleged sexual 
slavery in Mutitjulu, Lateline never once actually set foot in the community. What followed – the 
total collapse of Lateline’s story – was an almost inevitable consequence of that. 

In its defence, Lateline has claimed it was denied entry into Mutitjulu by the community council 
– the very people who were the focus of Lateline’s allegations about protecting a predatory 
paedophile. 



8 
 

That claim was dismissed by Parks Australia, managers of the National Park which surrounds 
Mutitjulu, which revealed that Lateline’s “attempts” to visit Mutitjulu was in fact a single phone 
call inquiring about filming in the Kata Tjuta National Park, with no explanation of what they 
intended to film, and no subsequent formal request. 

Lateline described its chief witness in the story as a ‘former youth worker’ who was once based 
in Mutitjulu, working in a joint community development project for the NT and federal 
governments. 

He was interviewed at his new home on the outskirts of Canberra. In order to protect his identity, 
the man’s face was filmed in shadow and his voice was digitized. 

There was, however, one fairly major hole in the story: he was never a youth worker. 

He was Gregory Andrews,  an Assistant Secretary in the Office of 
Indigenous Policy Coordination, and the senior public servant who was advising Mal Brough 
specifically on violence and sexual abuse in remote Aboriginal communities, and in Mutitjulu in 
particular. 

Lateline knew Andrews worked for the minister, and chose to deliberately lie about his real 
identity. The interview had originally been negotiated through the media unit of Office of 
Indigenous Policy Coordination, and he was to have appeared as ‘Gregory Andrews, government 
bureaucrat’ in the story. 

For reasons still unknown, Andrews instead appeared anonymously. And it’s that cover of 
anonymity afforded by Lateline that sent the story spinning out of control. 

Andrews wept openly on camera as he described how he’d made repeated statements and reports 
to police about sexual violence perpetrated against Aboriginal women and children during his 
time in Mutitjulu. But, he claimed, he’d withdrawn those statements after being threatened by 
men in the community. 



9 
 

Despite now living several thousand kilometres away in Canberra, Andrews claimed he feared for 
his safety, and that of his family. 

NT Chief Minister Clare Martin later revealed in parliament that during his employment, 
Andrews never once made a single report to police about violence against women or children. 

His ‘withdrawn police statements’ weren’t the only part of his story that collapsed. 

As government documents now reveal, prior to his interview Andrews provided Mal Brough a 
ministerial brief on what he intended to say to Lateline as a government representative. 

He told the Minister that he would tell Lateline that there were predatory men in the central 
deserts region who were preying on children; that things were so bad in the community that he 
saw women coming to meetings with broken arms. 

But when Andrews appeared on camera with his face blacked out, the story departed wildly from 
the ministerial brief. 

Andrews instead told Lateline this: “I saw women coming to meetings with broken arms, and 
with screwdrivers or other implements through their legs.” 
And his claim that “there are predatory men in the central deserts who are systematically abusing 
young children” instead became this: “It’s true that there are predatory men in the central deserts 
who are systematically abusing young children. I’ve been told by a number of people of men in 
the region who go to other communities and get young girls and bring them back to their 
community and keep them there as sex slaves and… exchange sex for petrol with those young 
petrol sniffers.” 

It’s pretty spectacular stuff, and all of it since dismissed by the Northern Territory police, and the 
Australian Crime Commission, both of which conducted extensive investigations into the 
allegations made by Andrews. 

As publicity around Andrews’ real identity gathered pace, it emerged that he’d grossly mislead a 
Senate Inquiry into Petrol Sniffing conducted a few months earlier, giving evidence about 
Mutitjulu that made his Lateline embellishments look almost honest. 



10 
 

During his appearance before the Senate, Andrews told parliament that life in Mutitjulu was so 
bad that “children were hanging themselves from the church steeple on Sundays and their 
mothers were having to cut them down”. 

It never happened. Not once. 

Andrews also told the inquiry that he lived in Mutitjulu for nine months – he never lived in 
Mutitjulu a single day – and, most seriously, he misrepresented the findings of a coronial inquiry 
into a series of petrol sniffing deaths to federal parliament. 

With the Labor Opposition circling, Andrews’ was summonsed to appear before a Senate 
Estimates hearing, to explain himself. The government initially agreed, then withdrew. Andrews 
became the first bureaucrat in parliamentary history to avoid a Senate Estimates grilling on the 
grounds that he was “too stressed” to appear. 

With Andrews’ story collapsing, Lateline claimed that the central interview in the report was not 
Andrews (after whose claims the headline was based). Rather, the central witness was doctor who 
served in the Mutitjulu community for several years. 

Dr Geoff Stewart had appeared briefly in the story, and then again after the story aired in a much 
lengthier interview with Jones. Dr Stewart also backed Lateline’s central theme – that men in the 
Mutitjulu community had created an environment where an elderly paedophile was able to rely 
on family connections to abuse children. 

His story would also fall apart. 

The health records of the elderly alleged paedophile at the centre of the Lateline story found their 
way into the public domain. The revelations contained within them were staggering. 

Dr Stewart had begun prescribing Viagra to the man, aged in his 60s, in late 2000. On several 
occasions, he’d documented concerns the man was misusing the drug. 

In April 2001, months after first prescribing the drug, Dr Stewart wrote in the man’s notes: “Is 
using Viagra to have sex with young females”. 

Despite this, he continued to prescribe Viagra for another 10 months, before finally cutting the 
man off in February 2002. Upon leaving the community for a new posting, Dr Stewart marked 



11 
 

the front page of the man’s health record with a warning that he should not be given further 
prescriptions of Viagra. 

Subsequent doctors who worked in the community ignored the notes, and for at least another two 
years the drug was provided through the Mutitjulu clinic. 

It’s worth noting that to this day, there remains no evidence that the elderly man was targeting 
children. He was certainly in a sexual relationship with a younger woman, but she was aged in 
her late 20s. And there is certainly some question about the morals of the relationship – the 
woman was mentally impaired from years of petrol sniffing. But of course, consensual sex with 
an adult is not only not illegal, it’s not paedophilia. 

Even so, that Dr Stewart prescribed Viagra while he believed the man was using it to target 
young females is extraordinary. But that he then appeared on a national current affairs program 
and blamed Aboriginal people for creating the environment where the elderly man was able to 
target young women beggars belief. 

Lateline’s handling of that revelation, however, was even worse. 

In the original story, Lateline revealed details of a leaked report to the Northern Territory 
government which, viewers were told, backed the theme of Lateline’s claims – that powerful 
Mutitjulu men were protecting the elderly paedophile. 

What Lateline declined to disclose is that the report also alleged that doctors in Mutitjulu were 
prescribing Viagra to the man, against the wishes of the local community. 

Why Lateline chose to keep this information secret, and why it chose to give the very doctor who 
was doing it air-time to allow him to blame the community for the alleged abuse, remains 
unanswered. 

Unfortunately, the problems with Lateline’s reporting went beyond its two chief witnesses. 

Kumuntjay Randall was a respected Aboriginal film-maker and the writer of Brown Skin Baby, 
an anthem of the Stolen Generations. He passed away last month, but was running the Mutitjulu 
Health Clinic during Dr Stewart’s reign. 



12 
 

Lateline accused Mr Randall of harbouring the elderly alleged paedophile, and of protecting other 
violent men. 

In the lead up to Lateline’s 2006 story, Mr Randall was touring the nation promoting Kanyini, a 
film about his life. He was approached by Lateline for an interview about the film, but once on 
camera he was ambushed with the allegations about Mutitjulu. 

It was the kind of ‘foot in the door’ reporting that might you expect from commercial television. 
It also happens to be a clear breach of both the Journalist Code of Ethics, and ABC policy. 

Lesley Calma, Randall’s nephew, was also targeted in the story. Lateline reported that he had 
“two convictions for assaulting a female”. What Lateline did not disclose to viewers is that the 
convictions were around four decades old. It’s an offence in the NT to publicly disclose a spent 
conviction (more than 10 years old). 

Finally, it later emerged that the old man at the centre of Lateline’s story had actually been forced 
out of the community more than half a year before the program aired, because of his behavior 
towards women. 

The whole premise of the story – that Mutitjulu men had protected this alleged paedophile – 
collapsed. 

Yet Lateline followed up its original report with a story inferring the man had fled the community 
“recently”. Any reasonable viewer would have been left with the impression it was a direct result 
of Lateline’s reporting. 



13 
 

  

Tony Jones was right to correct Dave Tollner. The Northern Territory intervention was a 

policy launched by a government, not by the ABC. 
But the Howard government could never have enacted legislation described by the United 
Nations as “unique” and “striking” in its racism, without the comfort and cooperation of 
Australia’s media. 

While the mainstream media largely came along for the ride – these cartoons by Bill Leak 
appeared in The Australian at the time – Lateline was the Howard government’s chief ally. 

To this day, however, Jones, Suzanne Smith (the journalist who filed the story), Brett Evans 
(producer of the story) and the ABC more broadly have never accepted any responsibility. 

Not for the intervention that came as a direct result of their reporting, and not for the atrocious 
reporting itself. Instead, they’ve maintained the fiction that Lateline’s reporting was ‘journalism 
at its best’. 



14 
 

If Lateline’s coverage of ‘sexual slavery’ in Central Australia is the best journalism the ABC can 
deliver, then I shudder to think what their worst looks like. And I shudder to think how the ABC 
would confront ‘its worst’ journalism, given how it dealt with ‘its best’. 

After the Lateline story aired, the Mutitjulu community submitted a lengthy complaint to the 
ABC. It was referred to the ABC Complaints Review Panel, an instrument described by the ABC 
as “independent” despite the fact it was appointed and funded by the ABC. 

Having thoroughly investigated itself, the ABC found that it had done nothing wrong, save for the 
minor oversight of failing to label vision from communities other than Mutitjulu as file footage. 

That’s it. The sum total of the ABC’s concession. 

It had no problem with the fact Lateline faked the identity of its chief witness. This was done to 
protect Andrews’ identity, found the ABC, ignoring the fact that not only was Andrews originally 
willing to appear as Andrews, but that shortly after filming the interview he spent several days in 
the Mutitjulu community on behalf of the Howard government without protection, and without 
incident. 

The ABC also found no fault with the ambush journalism employed against Mr Randall, nor the 
fact Leslie Calma’s criminal record was grossly misrepresented. 

It had no problem with the fact Lateline never visited Mutitjulu, and never disclosed this fact to 
viewers. 

But what is most concerning is that the ABC had no problem with Lateline’s refusal to report 
almost all of the revelations that emerged as their story very publicly fell apart. 

The allegations that children were being held as “sex slaves” and traded between Aboriginal 
communities sparked major police investigations, including an extensive inquiry by the 
Australian Crime Commission. The ACC – which enjoyed star chamber powers for the 
investigation – found no evidence of paedophile rings in Mutitjulu, nor Central Australia more 
broadly. 

The specific claims by Lateline that petrol was being exchanged for sex with children in 
Mutitjulu, also sparked a major investigation by Northern Territory police. According to the 
federal government, up to 300 people were interviewed by police. 



15 
 

NT police Superintendent Colleen Gwynne staged a press conference, at which she reported that 
while there was some evidence petrol had been supplied to children, there was “no evidence 
whatsoever” to support Lateline’s claims that it was being supplied to children in exchange for 
sex. 

Lateline refused to report Superintendent Gwynne’s statements, later claiming that it didn’t have 
the space to run the story. 

It must surely be the first time in Australian media history where an outlet breaks a story that 
sparks a major police inquiry, and then refuses to report on the results of that police inquiry. 

Lateline did, however, find space to run a story headlined ‘Indigenous community expresses 
thanks for exposing child abuse’ a self-congratulatory puff piece that quoted a non-Aboriginal 
woman from Yuendumu, a community some 12 hours drive from Mutitjulu, and not featured in 
the original story. That woman – Pamela Malden – has since been jailed for large-scale fraud 
committed against the Yuendumu Women’s Centre. 

As for the revelations that the other chief witness in the Lateline story – Dr Geoff Stewart – had 
prescribed Viagra to the alleged paedophile up to 10 months after expressing concern he was 
using the drug to target young females, as you can probably imagine, the story got a healthy run 
in mainstream media. It did, after all, feature paedophiles, blackfellas and Viagra – a ‘made for 
mainstream media’ yarn. 
 
To this day, there remains only one major news organisation in the country that has refused to 
report the story. And I’m not just referring to Lateline. 

Despite the story breaking nationally, not one ABC outlet in the country – no radio station, no TV 
program, no online forum – ran a single syllable of the revelations. 

Journalists in ABC Darwin’s newsroom later complained they’d been prevented covering the 
collapse of Lateline’s story by management. And for the record, to this day, ABC’s Media Watch 
program has still never uttered one word about the entire issue. 



16 
 

  

Dysfunction and poverty in Aboriginal communities is confronting, and heart-breaking. 

But therein lies one of the great dangers in Aboriginal affairs policy-making, and media reporting 
– a belief that sometimes the ends do really justify the means, and that things are so bad in 
Aboriginal Australia that basic media ethics and standards can be suspended. 

It’s thinking that comes from the ‘at least we’re doing something’ school of government policy, a 
belief that action – any action – is better than what we’ve collectively been doing, which is 
nothing. But what if ‘what we’re doing’ is making things worse? 

The Little Children Are Sacred report noted, “…. It is a very important point and one which we 
have made during the course of many of our public discussions of the issues that the problems do 
not just relate to Aboriginal communities. The number of perpetrators is small and there are some 
communities, it must be thought, where there are no problems at all. Accepting this to be the case, 
it is hardly surprising that representatives of communities, and the men in particular, have been 
unhappy (to say the least) at the media coverage of the whole of the issue.” 

For obvious reasons, that ‘unhappiness’ is particularly acute in Mutitjulu, where local elders say 
their community has virtually emptied since the program. 

“They just couldn’t stand the shame of the way they were all cast as paedophiles and abusers,” 
said Mr Randall, before his passing. 

It’s an unhappiness that is also palpable across the rest of the Northern Territory. A subsequent 
federal government review of the NT intervention released found that incidents of attempted 



17 
 

suicide and self-harm in Aboriginal communities had more than quadrupled in communities since 
the launch of the NT intervention. 

It’s not hard to imagine the public response if a government policy had achieved the same result 
in, say, Sydney or Melbourne. 

More broadly, school attendance rates across NT intervention communities have actually 
dropped, down across the board on pre-intervention numbers. 

At the same time, starvation rates and anaemia rates spiked immediately after the intervention 
was launched, and reports of alcohol-related violence have more than doubled. 

The federal government review conceded that child neglect is a much bigger problem than abuse 
in remote communities, which is hardly surprising if you understand the grinding poverty that is 
the daily reality of Aboriginal life in the Territory. 

The review reported 272 referrals for child neglect to welfare agencies in 2010-2011, up from 
100 at the start of the intervention. 

That neglect is getting worse under the NT intervention surprises no-one who is aware of the 
policy, and its impact on the ground. But that Aboriginal mothers and fathers are being blamed 
for it, while their own needs have been neglected by government for decades, is simply 
staggering. 

As for child sexual assault, the report found the number of convictions remained steady at around 
11 per year – the same figure from the start of the intervention. 

The report notes: “The number of convictions for child sexual assaults committed in the NTER 
communities in 2006-07 was 11. In 2007-08 it was 10, in 2008-09 it was 11 and in 2009-10 it 
was 12. The total number of child sexual assault convictions over the period 1 July 2007 to 30 
June 2010 is 33.” 

Curiously, it adds: “The conviction rate for child sexual abuse is likely to understate the actual 
level of abuse and it is misleading to view it in isolation.” 

No explanation why, but a remarkable concession none-the-less. Wasn’t the whole point of the 
NT intervention – the ‘national emergency’ that required the suspension of the Racial 



18 
 

Discrimination Act and the intervention of the army – designed to expose the abuse and catch the 
perpetrators? And wasn’t that the point of Lateline’s reporting? 

Seven years on, and billions of taxpayer dollars later, we’re supposed to accept that it’s all made 
no impact at all? And that in key areas like education, health and violence, things have actually 
gotten worse. 

And that’s the central point of this story: Lateline’s style of reporting might get attention, but it 
does not fix the problem. 

Nor does the sorts of government policies that were made possible in an environment of media 
sensationalism and the demonisation of the nation’s most disadvantaged people. 

Bad things may happen when good people stay silent, but the sad reality of Aboriginal affairs is 
that really bad things can happen when good people speak up. 

Sexual abuse is undoubtedly a problem in Aboriginal communities – I’ve never heard anyone 
actually deny that, despite the vulgar attempts of Lateline and others to portray those who 
question their methods as supporters of paedophilia. 

It’s also clear that sexual abuse occurs at higher rates in some Aboriginal communities than the 
national average. 

There are many reasons for this, overcrowding being chief among them. 

If you have, as is the case across the Territory, more than a dozen people living in a single 
dwelling (upwards of 30 is not uncommon) then the introduction of a single sexual predator to a 
household provides access to substantially more victims. 

The intervention response to this fact was to promise new housing. Michael Brull, writing for 
ABC’s The Drum, linked several government reports, with devastating and humiliating results. 

The average occupancy rate of Aboriginal homes in the Territory prior to the NT intervention was 
9.4, reported Brull. 

The target post-intervention is 9.3. This despite expenditure on the NT intervention’s housing 
program of around $700 million. 



19 
 

In short, the whole policy – housing, education, you name it – has been a spectacular failure. It 
has made things worse. And yet the federal government – with bi-partisan support from the 
Liberal and National parties – extended it for another decade, through the ironically named 
Stronger Futures legislation. 

Problems in Aboriginal communities in the Territory and beyond are complex and entrenched. 
They required a considered and calm response. 

And as the Little Children Are Sacred Report noted in its first recommendation, what Aboriginal 
Territorians – among the nation’s most vulnerable people – need above all else is government 
policy made with the cooperation and consultation of Aboriginal people themselves. 

What they got instead was bad government policy made with the cooperation of mainstream 
media who were more interested in sensationalism parading as serious journalism. 

That our national broadcaster led the charge is a matter of enduring shame for the ABC. 

The last word belongs to Lateline. 

In the original interview with Nanette Rogers, Tony Jones asked, “Given what’s in your paper 
and what you’ve told us here tonight, are you worried that the information itself may be abused 
by tabloids and racists even, shock jocks – the sort of people who will take information like this 
and exploit it?” 

‘Yes,” answered Rogers. 

  

  

 

POSTSCRIPT: By way of update, it’s worth considering where the various characters in 

this story ended up. 



20 
 

 
Tony Jones went on to host the popular Q&A program. He continues to defend the reporting,  
Suzanne Smith, the journalist responsible for the Lateline story, was never sanctioned for her 
reporting. Recently, she left the ABC, and is now working for Channel 7 as a Supervising 
Producer. 

Brett Evans, the producer of the story, went on to serve a stint as Acting Executive Producer 
of ABC’s Media Watch program. He has since left the ABC. 

Gregory Andrews – the ‘anonymous youth worker’ – took leave without pay from the 
Australian Public Service. He worked as CEO for the government-funded Indigenous Community 
Volunteers. Last year, Andrews was announced as the Abbott Government’s new ‘Threatened 
Species Commissioner’. 

Dr Geoff Stewart – who prescribed Viagra to the elderly alleged predator then blamed the 
community for the problems – went on to work as the Senior Medical Officer for the Aboriginal 
Medical Services Alliance of the Northern Territory (AMSANT). 

Mal Brough lost his seat in the 2007 election, but returned to parliament in 2013, after 
winning former speaker Peter Slipper’s seat. That’s despite being slammed by the Federal Court 
for his involvement in the Slipper affair. 

ABC Lateline won a Logie for its series on Central Australia. 

Tjanara Goreng Goreng, an Aboriginal woman who worked alongside Gregory Andrews 
and became a whistleblower in the story, had her home raided by Australian Federal Police. 
She was subsequently prosecuted and convicted for releasing Commonwealth information, 
and bankrupted as a result of a substantial legal bill. 

Mr Randall – accused by Lateline of covering up paedophilia died last month. He never 
received an apology from the ABC, and told John Pilger in his 2014 film Utopia* that his 
community had not recovered from the ABC’s reporting. 

Mr Randall’s daughter, Dorothea, and another Aboriginal man from Mutitjulu also had 
their homes raided by the Australian Federal Police. 



21 
 

Leslie Calma continues to reside in Central Australia, and has never received an apology or 
acknowledgement from the ABC for the misreporting. 

* Chris Graham worked as an Associate Producer on John Pilger’s film Utopia. 

 


	_________________________________________________________________________________________________________
	Bad Aunty: Seven Years On, How ABC Lateline Sparked The Racist NT Intervention

